بررسی تفاوت متاتریدر و تریدینگ ویو

خیلی وقت است که تریدرها در حال مقایسه و کشف تفاوت متاتریدر و تریدینگ ویو هستند. برای برخی از آنها تریدینگ ویو بهترین پلتفرم به حساب می‌آید. در حالی که برخی دیگر از آنها معتقدند متاتریدر خدمات بهتری ارائه می‌دهد. هر دوی این پلتفرم‌ها بین تریدر‌های بازار فارکس بسیار محبوب هستند. حتی برخی از آنها از این پلتفرم‌ها به صورت همزمان استفاده می‌کنند. اگر تحقیق کوچکی انجام دهید و از تریدرها بپرسید که ترجیح می‌دهند از کدامیک از این دو پلتفرم استفاده کنند، اکثر قریب به اتفاق‌شان می‌گویند که تریدینگ ویو را دوست دارند چون برای ترسیم نمودار عملکرد بهتری دارد. اما برخی از آنها متاتریدر 4 را ترجیح می‌دهند چون کار کردن با آن راحت‌تر است.

در این مطلب به صورت دقیق و موشکافانه به بررسی تفاوت متاتریدر و تریدینگ ویو پرداخته‌ایم تا به شما در تصمیم‌گیری کمک کنیم.

فهرست مطالب

آشنایی با تریدینگ ویو

برای بررسی تفاوت متاتریدر و تریدینگ ویو اول باید با هریک از آن‌ها آشنا شویم. تریدینگ ویو یک پلتفرم نموداری، شبکه‌ی اجتماعی و ابزار تحقیقاتی است. این پلتفرم به طور ویژه برای تریدرها و سرمایه گذاران طراحی شده است. طبق آمار، تریدینگ ویو دارای بیشتر از 30 میلیون کاربر بین المللی است. تقریبا هر بازار مالی مانند سهام، کالاها، ارز‌های دیجیتال، فارکس و غیره در این پلتفرم دارای فید (feed) مخصوص به خود هستند. مزیت تریدینگ ویو این است که UX خوب و دوستانه‌ای دارد و هر نوع تریدری را (مبتدی یا حرفه‌ای) ساپورت می‌کند.

با تریدینگ ویو (TradingView)، می‌توانید اندیکاتور‌های سفارشی یونیک را توسعه دهید. سپس آنها را از طریق سرورهای این پلتفرم اجرا کنید. هر شخصی می‌تواند با کمک زبان برنامه نویسی Pine Script (که مخصوص تریدینگ ویو است) به صورت رایگان و بدون در نظر گرفتنِ اینکه چقدر در کدنویسی مهارت دارد، برای طراحی استراتژی شخصی خود و اندیکاتور‌های اختصاصی اقدام کند. اطلاعات مربوط به زبان Pine Script را می‌توانید در وب سایت رسمی تریدینگ ویو پیدا کنید. علاوه بر این، کاربران وب سایت تریدینگ ویو می‌توانند ایده‌های تجاری خود را در آن منتشر کنند. در حال حاضر، بیش از 250 ایده تجاری روی این سایت وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. یکی دیگر از ویژگی‌های تریدینگ ویو این است که می‌توانید با سایر تریدر‌ها به صورت همزمان ارتباط داشته باشید.

تریدینگ ویو

تریدینگ ویو

آشنایی با متاتریدر 4 و 5

متاتریدر 4 یا MT4 یک پلتفرم تریدینگ آنلاین محبوب در بین معامله گرهای بازار فارکس به حساب می‌آید. بسیاری از افراد مبتدی، با کمک این پلتفرم پا به دنیای ارز‌های دیجیتال و تریدینگ می‌گذارند.  متاتریدر 4 جزء معروف‌ترین پلتفرم‌ها برای معامله در بازار فارکس به حساب می‌آید. این نرم افزار توسط یکی از شناخته شده‌ترین شرکت‌های روسی در سال 2005 به نام MetaQuotes ساخته و عرضه شد و در طی 15 سال گذشته، روز به روز بین تریدرها محبوب‌تر شده است.

متاتریدر 5 یا MT5 هم مانند متاتریدر 4 پلتفرمی است که توسط MetaQuotes ساخته شده و برای انجام معاملات بازار فارکس، سهام و غیره مناسب است. این پلتفرم برای بررسی نمودار‌ها، بررسی آنلاین قیمت‌ها و ثبت سفارش‌ها با بروکرها کارایی دارد. تریدر‌ها می‌توانند با کمک MT5 به کلیه بازار‌های مالی دسترسی داشته باشند.

علت محبوبیت متاتریدر 5 یا MT5 در بین تریدرها چیست؟

امکان استفاده از ربات‌های تریدینگ، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این پلتفرم است. اگر به فکر استفاده از این ربات‌ها هستید می‌توانید مطلبی که در این زمینه تحت عنوانِ «خرید بهترین ربات فارکس» در سایت چارت گجت منتشر شده است را مطالعه کنید. سپس برای ثبت سفارش اقدام نمایید. این ربات‌ها می‌توانند بدون نیاز به دخالت تریدر، به تنهایی روی قیمت‌ها نظارت کنند. سپس در زمان مناسب وارد معامله شوند. از دیگر مزایای متاتریدر 5 می‌توان به امکان تست و بررسی استراتژی‌های چندگانه، انتقال وجه بین حساب‌ها و تنظیم هشدار (Alert) برای اطلاع از رویداد‌های بازار اشاره کرد.

متاتریدر 4

متاتریدر 4

از بین متاتریدر 4 و تریدینگ ویو، کدام یک محبوب‌تر است؟

موقع بررسی تفاوت متاتریدر و تریدینگ ویو متوجه می‌شوید که تریدینگ ویو کمی جدیدتر است. این پلتفرم، به صورت ابری یا Cloud-based کار می‌کند و در سال 2012 عرضه شده است. هدف سازندگان این نرم افزار، ارائه‌ی اطلاعات ارزشمند‌تر برای تریدر‌ها در بازار بوده است. در طی سالهای اخیر، طرفداران این پلتفرم افزایش پیدا کرده‌اند.

وقتی تفاوت متاتریدر و تریدینگ ویو را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که متاتریدر 4 از نظر ِمیزانِ «دردسترس بودن» پیروز میدان رقابت است. اکثر بروکرها در بازار فارکس، استفاده از این پلتفرم را به تریدرها پیشنهاد می‌کنند. در اصل، آمارها و داده‌ها نشان می‌دهند که بیشتر از 90 درصد از کل بروکرها در فارکس، کار با متاتریدر 4 یا همان MT4 را پیشنهاد می‌کنند. اما اگر فکر می‌کنید همه چیز به همینجا خلاصه می‌شود، سخت در اشتباه هستید! اظهار نظر در مورد برتری متاتریدر یا تریدینگ ویو کار آسانی نیست. افراد زیادی هستند که ترجیح می‌دهند از تریدینگ ویو به جای متاتریدر 4 استفاده کنند و برعکس.

مشخصات اصلی تریدینگ ویو در مقایسه با متاتریدر 4

وقتی که در مورد تفاوت متاتریدر و تریدینگ ویو صحبت می‌کنیم، معمولا به ابزارهای ترسیم نمودار (Charting tools) آنها اشاره داریم. متاتریدر (با توجه به بروکری که از آن استفاده می‌کنید) حدود 40 مورد از اندیکاتور‌های معاملاتی را در دسترس دارد. با این حال، امکان اینکه موارد دیگری را هم بتوان به آن اضافه کرد، وجود دارد.

تریدینگ ویو حدود 100‌ها مورد از اندیکاتور‌های معاملاتی را به تریدرها ارائه می‌دهد. البته این ویژگی، بهتر بودنِ  تریدینگ ویو نسبت به متاتریدر را ثابت نمی‌کند! درست است که در بیشتر موارد، 40 اندیکاتور معاملاتی در متاتریدر 4 وجود دارد، اما این مسئله به نوع بروکری که از آن استفاده می‌کنید وابسته است. توسعه دهندگان می‌توانند اندیکاتور‌هایی را ایجاد کرده و بفروشند؛ بنابراین انتخاب‌های متعددی پیش رو دارند.

برای بسیاری از افراد دیزاینِ مدرن یک پلتفرم برای داشتن یک ترید لذت بخش، اهمیت ویژه‌ای دارد. زمانی که به بررسی تفاوت متاتریدر 4 با تریدینگ ویو می‌پردازید متوجه می‌شوید که هردوی آنها از نظر طراحی خوب و کاربر پسند هستند. اما از آنجایی که تریدینگ ویو اخیرا منتشر شده است، محیط مدرن تری نسبت به متاتریدر 4 دارد.

خدمات مرتبط: سفارش ساخت ربات معامله گر

مقایسه متاتریدر 4 و تریدینگ ویو

مقایسه متاتریدر 4 و تریدینگ ویو

بررسی تفاوت متاتریدر 4 با تریدینگ ویو

برای بررسی تفاوت متاتریدر و تریدینگ ویو باید هر دوی آنها را از نظر مزایا و معایب زیر ذره بین ببریم. وقتی تفاوت متاتریدر و تریدینگ ویو را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که در نگاه نخست، مزایای این پلتفرم‌ها بیشتر از معایب‌شان است.

مزایای متاتريدر 4 نسبت به تریدینگ ویو

اولین تفاوت متاتریدر و تریدینگ ویو در این است که با استفاده از متاتریدر 4 می‌توان به بازار مستقیماٌ دسترسی داشت. این پلتفرم طراحی ساده‌ای داشته و از پرفورمنس فوق العاده‌ای برخوردار است. به طور کلی، یکی از دلایل اصلی تریدرها برای استفاده از متاتریدر 4، دسترسی مستقیم به معاملات، بازار و همچنین اقدام بلادرنگ جهت ثبت سفارش است. اگر در این زمینه کمی با تجربه باشید به خوبی می‌دانید که دسترسی مستقیم به بازار تا چه حد می‌تواند در وقت تان صرفه جویی کند.

یکی از آپدیت‌های جدید تریدینگ ویو که قبلا جزء معایب آن به حساب می‌آمد عدم دسترسی مستقیم به بازار بود. اما اگر در حال حاضر از تریدینگ ویو استفاده کنید، می‌توانید آنالیزهای خود را در آن انجام دهید؛ سپس جهت ثبت سفارش مستقیماً به بازار دسترسی داشته باشید. یک تریدر حرفه‌ای به خوبی می‌داند که با توجه به نوسانات قیمت ارز‌های دیجیتال و میزان ناپایدار بودن بازار فارکس، هر ثانیه وقت تلف شده می‌تواند به ضررش تمام شود.

بررسی تفاوت متاتریدر 4 و تریدینگ ویو از نظر طراحی ظاهری

اگر به بررسی تفاوت متاتریدر و تریدینگ ویو از نظر طراحی و رابط کاربری بپردازید، متوجه می‌شوید که متاتریدر قدیمی‌تر است. همانطور که به تاریخ عرضه‌ی متاتریدر اشاره کردیم، کاملا طبیعی است که از نظر UX و UI میان این دو پلتفرم تفاوت‌های فاحش پیدا کنید. البته بسیاری از تریدر‌ها علاقه‌مند به انجام معامله در محیط‌های کاربری قدیمی هستند. به همین خاطر، مدرن نبودن متاتریدر 4 برای آنها موضوع چندان مهمی نیست. 15 سال است که از عمر متاتریدر می‌گذرد و بسیاری از تریدر‌ها به ظاهر آن عادت کرده‌اند. اگر طی یک آپدیت جدید تغییری اساسی در ظاهر متاتریدر ایجاد شود، کار آنها بسیار سخت خواهد شد. زیرا به راحتی نمی‌توانند منوها را پیدا کرده و با نرم‌افزار کار کنند.

مدرن بودنِ طراحی تریدینگ ویو، نیاز به اثبات ندارد. اگر دو تصویری که در پایین قرار گرفته است را با هم مقایسه کنید به خوبی متوجه می‌شوید که تریدینگ ویو از نظر بصری جذاب‌تر است. اگرچه طراحی ظاهری یک برنامه بسیار مهم است، اما نباید عملکرد بهینه‌ی آن را دست کم گرفت.

بررسی تفاوت متاتریدر 4 و تریدینگ ویو از نظر طراحی ظاهری 1

بررسی تفاوت متاتریدر 4 و تریدینگ ویو از نظر طراحی ظاهری 2

بررسی تفاوت متاتریدر 4 و تریدینگ ویو از نظر طراحی ظاهری

بررسی تعداد اندیکاتور‌ها در Mt4

مهم‌ترین تفاوت متاتریدر 4 با تریدینگ ویو تفاوت بین اندیکاتورهای آنهاست. هر شخصی در فضای تریدینگ به خوبی می‌داند که به چه اندیکاتور‌هایی نیاز دارد، پس باید بتواند آنها را ساخته و سپس استفاده کند. 40 اندیکاتور (با توجه به بروکری که از آن در MT4 استفاده می‌کنید)، در دسترس‌تان قرار می‌گیرد. متاتریدر به معامله گرها امکان خرید اندیکاتور‌های خاص و نصب آن‌ها روی پلتفرم معاملاتی را می‌دهد. اگر به عنوان یک توسعه دهنده فعالیت می‌کنید، می‌توانید اندیکاتور‌های خاص خودتان را ایجاد کنید.

معایب متاتریدر 4 نسبت به تریدینگ ویو

با اینکه اکثر تریدرها استفاده از متاتریدر 4 را بیشتر ترجیح می‌دهند، اما این پلتفرم معایب خاص خود را دارد. فضای محدود ابزارها به همراه در دسترس نبودن ِکلیه‌ی اندیکاتور‌ها، از عمده ایرادات آن به حساب می‌آیند. تریدرهای بازار فارکس معمولا از اندیکاتور‌های مختلفی در معامله‌های خود استفاده می‌کنند. درست است که اکثر بروکرهای فارکس که متاتریدر 4 را عرضه می‌کنند، حدود 40 اندیکاتور را در دسترس تریدرها قرار می‌دهند و همگی آنها ارزشمند بوده و برای معامله، بسیار مفید هستند. اما تریدینگ ویو، اندیکاتور‌های تجاری متعددی را ارائه می‌دهد که کل آنها برای همه‌ی تریدرها بدون محدودیت خاصی، در دسترس‌اند. در متاتریدر، با توجه به نوع بروکر تعداد اندیکاتورها می‌توانند کمتر از 40 مورد باشد. در حالی که در تریدینگ ویو اینطور نیست.

مزایای متاتریدر 4 بیشتر به بروکری که از آن استفاده می‌کنید، وابسته است. به عنوان مثال اگر بروکر مورد نظرتان دارایی معاملاتی خاصی را ارائه ندهد، نمی‌توانید نمودار مرتبط با آن را در اختیار داشته باشید. اما تریدینگ ویو یک پلتفرم مستقل به حساب می‌آید که می‌توان با آن به نمودار‌های دارایی‌های معاملاتی مختلف دسترسی داشت.

مزایای تریدینگ ویو

مزایای تریدینگ ویو

مزایای تریدینگ ویو نسبت به متاتریدر 4 چیست؟

موقع بررسی تفاوت متاتریدر و تریدینگ ویو (TradingView) به یک تفاوت ویژه می‌رسیم و آن هم community تریدینگ ویو است که نسبت به متاتریدر 4، وسیع‌تر می‌باشد. این پلتفرم بیشتر شبیه یک سوشال مدیا برای تریدرها عمل می‌کند. بسیاری از افرادی که تجربه‌ی چند ساله در زمینه معاملات تجاری دارند، به واسطه‌ی تریدینگ ویو به تریدرها مبتدی راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌کنند. مثلا شما می‌توانید گزارشات و آمارهای بسیاری از شرکت‌هایی که در این پلتفرم فعالیت می‌کنند را بررسی کنید و برای تصمیم گیری در معاملات و سرمایه گذاری‌هایتان از آنها استفاده کنید.

شما به عنوان یک تریدر می‌توانید بدون نیاز به ثبت نام در این سایت، از خدمات آن استفاده کنید. در حالی که برای استفاده از خدمات متاتریدر 4، ساخت اکانت الزامی است. وقتی کارتان را در تریدینگ ویو شروع می‌کنید، با ویژگی‌های جدیدی مانند اندیکاتور‌های اضافی، بازه‌های زمانی مختلف و انواع نمودار‌ها روبرو می‌شوید. امکان گذشت پست در تریدینگ ویو در مورد کسب و کار و نحوه فعالیت تان رایگان است. همچنین می‌توانید در مورد سایر پست‌ها نظر دهید و در بحث‌ها مشارکت داشته باشید.

تفاوت متاتریدر و تریدینگ ویو را می‌توان از نظر رایگان بودن و پریمیوم بودن هم بررسی کرد. در حالت عادی، استفاده از تریدینگ ویو رایگان است. اما شما می‌توانید از نسخه‌ی پرمیوم آن هم استفاده کنید تا ابزارها و اندیکاتور‌های بیشتری خریداری کنید.

مهم‌ترین مزیت و تفاوت متاتریدر و تریدینگ ویو این است که تریدینگ ویو با تعدادی از بروکر‌های فارکس در ارتباط است. اما عملکرد مستقل عمل دارد و نمودار‌های مربوط به هر دارایی را به کاربران نشان می‌دهد. علاوه بر موارد گفته شده، تریدینگ ویو دارای یک بخش خبری بلادرنگ در مورد بازار سهام است. این بخش توسط یاهو فایننس مدیریت می‌شود و مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است.

محصول مرتبط: کپی ترید متاتریدر

ابزارها در تریدینگ ویو

ابزارها در تریدینگ ویو

تعدد و تنوع ابزار‌های ترسیمی در تریدینگ ویو

موقع بررسی تفاوت متاتریدر و تریدینگ ویو آنچه که قدرت پلتفرم تریدینگ ویو را به رخ می‌کشد، تعداد ابزارهای ترسیمی آن هستند. اهمیت تنوع ابزار‌های ترسیمی در تریدینگ ویو را برای تحلیل بازار فارکس، نباید دست کم گرفت. Insight‌هایی که می‌توانید از نمودارهای این پلتفرم به دست آورید، میزان دقت و موفقیت شما را موقع معامله، افزایش می‌دهند.

برخلاف متاتریدر 4 با حدود 40 نمودار مختلف، تریدینگ ویو به طور صددرصد روی نمودار‌ها متمرکز است. شما به عنوان یک تریدر باید برخی از آنها را خریداری کنید. زیرا ترسیم بسیاری از این نمودار‌ها به طور دستی عملا امکان پذیر نیست. تریدینگ ویو با پشتیبانی از 100 اندیکاتور مختلف (از جمله آنهایی که توسط کاربران این پلتفرم ایجاد شده‌اند)، بسیاری از تریدر‌ها را به سمت خود کشانده است. جالب است بدانید که در هیچ جای دیگری نمی‌توانید مشابه آنها را پیدا کنید.

معامله در تریدینگ ویو به صورت بلادرنگ!

تفاوت متاتریدر و تریدینگ ویو از لحاظ پیشرفت در بستر زمان هم قابل بررسی است. تریدینگ ویو در ابتدا برای ترسیم نمودارهای سهام، CFS‌ها و بازار فارکس طراحی شده بود. اما امروزه می‌توانید با استفاده از آن با سایر تریدرها معامله کنید و به صورت مستقیم به بازار دسترسی داشته باشید. تریدینگ ویو به شما این امکان را می‌دهد تا با Oanda, TradeStation, Forex.com و بسیاری دیگر از بروکر‌ها ارتباط داشته باشید. این بدان معناست که می‌توانید بدون اتلاف وقت تحلیل تکنیکال و معاملات خود را بدون نیاز به سوئیچ کردن روی MT4 انجام دهید. فهرست کامل بروکر‌هایی که می‌توانید از طریق تریدینگ ویو با آنها معامله کنید شامل موارد زیر هستند.

  • TradeStation
  • OANDA
  • com
  • FXCM
  • Alpaca
  • Gemini
  • AMP
  • CQG FCMs
  • iBroker
  • Saxo
  • Tradovate
  • HitBTC
  • WH Selfinvest
  • Alor

 

بروکرها در تریدینگ ویو

بروکرها در تریدینگ ویو

یکی از مهم‌ترین مزایای تریدینگ ویو نسبت به متاتریدر، بازه‌های زمانی آن است.

هرچه بیشتر بتوانید بازه‌ی زمانی عملکرد یک ارز را تعیین کنید، بهتر می‌توانید پیش بینی کنید که در آینده به چه سمتی خواهد رفت.

تفاوت متاتریدر و تریدینگ ویو از لحاظ تعیین بازه‌های زمانی در این است که با متاتریدر 4 فقط اجازه دارید تا 9 بازه‌ی زمانی (timeframes) را تعیین کنید. در حالی که با استفاده از تریدینگ ویو می‌توانید هر بازه‌ی زمانی را بدون محدودیت مشخص کنید. با این پلتفرم، می‌توانید به سال‌های گذشته برگردید و عملکرد تاریخی یک جفت ارز را بررسی کنید. به علاوه، با استفاده از تریدینگ ویو می‌توانید هر نوع بازه‌ی زمانی را مانند 9 روز، 9 ماه یا حتی 9 سال انتخاب کنید. چنین قابلیت‌هایی در متاتریدر 4 وجود ندارند.

تنظیم بازه های زمانی در تریدینگ ویو

تنظیم بازه های زمانی در تریدینگ ویو

قابلیت تنظیم هشدار در تریدینگ ویو

تنظیم هشدار یا Alert در تریدینگ ویو بسیار آسان انجام می شود. اگر یک سوینگ تریدر (swing trader) یا یک پوزیشن تریدر (position trader) هستید، نیازی نیست تا هرچند ساعت یک بار نمودارها را بررسی کنید تا ببینید بازار به چه سمتی حرکت می‌کند. شما می‌توانید یک هشدار یا Alert را به راحتی در تریدینگ ویو تنظیم کنید. سپس زمانی که قیمت به سطح موردنظرتان رسید، از طریق ایمیل مطلع شوید. این قابلیت در تریدینگ ویو به صورت خودکار عمل می‌کند و اجازه می‌دهد تا روی چیزهای دیگر با خیال راحت تمرکز کنید. در تصویر زیر می‌توانید نحوه تنظیم یک Alert را در این پلتفرم مشاهده کنید.

تنظیم هشدار در تریدینگ ویو

تنظیم هشدار در تریدینگ ویو

ثبت نام در تریدینگ ویو الزامی نیست!

تفاوت متاتریدر با تریدینگ ویو در این است که مجبورید برای استفاده از خدمات متاتریدر 4 حتما در آن یک اکانت جدید بسازید. اما در تریدینگ ویو اجباری از این نظر وجود ندارد. با متاتریدر 4 می‌توانید نهایتا تا 30 روز به صورت دمو از خدمات این پلتفرم استفاده کنید. پس از گذشت این دوره، مجددا باید اکانت تان را re-register کنید. در غیر این صورت پیامی مبنی بر نامعتبر بودن حساب‌تان دریافت خواهید کرد.

همه‌ی تریدرها می توانند بدون محدودیت و به صورت رایگان از خدمات تریدینگ ویو استفاده کنند. این ویژگی، باعث می‌شود تا استفاده از تریدینگ ویو برای مبتدیان بسیار آسان‌تر باشد. زیرا آنها می توانند با این پلتفرم معامله کنند، روال کار سایر تریدرها را مشاهده کنند، بدون نیاز به ثبت نام، صفحات مختلف آن را بررسی کنند و غیره.

معایب تریدینگ ویو نسبت به متاتریدر 4

برخی از تریدرها معایب تریدینگ ویو نسبت به متاتریدر 4 را چنین می‌دانند:

  • تریدینگ ویو نسبت به متاتریدر 4 کمی ناپایدار عمل می‌کند.
  • بخش خبری این پلتفرم ضعیف است و نیاز به بهبود دارد.
  • پکیج‌های پریمیوم آن نسبت به تعداد ابزارهایی که ارائه می‌دهند، کمی گران هستند. به همین دلیل بسیاری از تریدرها رغبتی به خریدشان ندارند.

معایب تریدینگ ویو

معایب تریدینگ ویو

تفاوت متاتریدر 5 با تریدینگ ویو

برای بررسی تفاوت متاتریدر 5 با تریدینگ ویو باید اول تعریف کلی از متاتریدر 5 داشته باشیم. متاتریدر 5 (برخلاف نامش)، نسخه‌ای به روز شده از متاتریدر 4 نیست! کارکردهای این دو پلتفرم مستقل از یکدیگر است و هر کدام موفق به جذب گروه خاصی از تریدر‌ها شده‌اند. طبق نظر تریدرها، می‌توان از متاتریدر  5 در کنار تریدینگ ویو، استفاده کرد. در اصل، شما می‌توانید با اکانت متاتریدر 5 یا 4 خود وارد تریدینگ ویو شوید. اما نمی‌توانید به صورت مستقیم به انجام معامله بپردازید. متاتریدر 5 یک پلتفرم معاملاتی چند منظوره است که نیازهای تریدرهای امروزی را برآورده می‌کند. متاتریدر 5 به عنوان یک پلتفرم همه کاره به معامله گران معرفی می‌شود که شامل کتابخانه‌ای جامع از ابزارهای تحلیل تکنیکال، دسترسی به دارایی‌های متعدد و سیستم‌های معاملاتی خودکار است.

بسیاری از تریدر‌ها و تجاری که قصد ندارند صرفا روی بازار فارکس متمرکز باشند از متاتریدر 5 استفاده می‌کنند. زیرا این پلتفرم، به آنها اجازه می‌دهد تا چند نوع دارایی مختلف را بررسی کرده و برای انجام معاملات اقدام نمایند. برای همین، اکثر تریدر‌هایی که قصد تمرکز روی بازار فارکس را دارند، معمولاٌ تفاوت متاتریدر 4 با تریدینگ ویو را در اولویت قرار می‌دهند.

شما می‌توانید با بررسی مزایا و معایب متاتریدر و تریدینگ ویو یکی از آنها را انتخاب کنید. در صورتی که متاتریدر را برگزیدید، با توجه به هدف فعالیت تان متاتریدر 4 (برای بازار فارکس) و یا متاتریدر 5 (برای سایر بازار‌های مالی) را انتخاب کنید. در ادامه در مورد تفاوت این دو پلتفرم توضیح می‌دهیم تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید.

مقایسه‌ای بین متاتریدر 4 و 5: استفاده از کدامیک بهتر است؟

استفاده از متاتریدر 5 یا 4 به سابقه و اهداف تجاری شما وابسته است. اگر به ظاهر متاتریدر 4 نگاه کنید متوجه سادگی ِطراحی آن خواهید شد. تمامی تریدر‌های مبتدی و حرفه‌ای می‌توانند بدون دسترسی به داده‌های پیچیده و دقیق، با آن کار کنند. با MT4 می‌توان 9 بازه‌ی زمانی مختلف را موقع تحلیل نمودار انتخاب کرد. MT5، دارای 21 فریم زمانی مختلف است که قدرت تحلیل‌تان را افزایش می‌دهد. بسیاری از تریدرها ضرورتی نمی‌بینند که از آپشن‌های قابل تنظیم استفاده کنند. اما برخی دیگر، برای انجام معاملات خاصی مثل CFD‌ها، علاقه‌مند به دسترسی به این بازه‌های زمانی هستند.

بررسی متاتریدر 4 و 5

بررسی متاتریدر 4 و 5

بررسی متاتریدر 4 و 5 از نظر نوع سفارشات

متاتریدر 4 به تریدرها امکان ثبت چهار نوع دستور سفارشی را می‌دهد که شامل موارد زیر هستند:

  1. buy stop
  2. buy limit
  3. sell stop
  4. sell limit

خیلی از تریدرها همین 4 مورد را برای اجرای استراتژی‌های معاملاتی خود کافی می‌دانند. اما MT5 دو مورد دیگر را هم به این چهار مورد اضافه کرده است:

  1. buy stop-limit
  2. sell stop-limit

این دو مورد به تریدر‌ها کمک می‌کند تا انعطاف پذیری بیشتری برای معامله کردن داشته باشند. تریدر‌های حرفه‌ای از این دو دستور استفاده می‌کنند و کمتر پیش می‌آید که تریدر‌های بی‌تجربه و تازه‌کار به آنها نیازی داشته باشند. برای همین، معمولا به این افراد توصیه می‌شود تا در صورت انتخاب متاتریدر به جای تریدینگ ویو، برای شروعِ کار و کسب تجربه از MT4 به جای MT5 استفاده کنند.

بررسی متاتریدر 4 و 5 از نظر زبان برنامه نویسی

MT4 و MT5 از زبان برنامه نویسی خاص و مستقلی استفاده می‌کنند. هر تریدر با توجه به نیاز‌های تجاری خود، یکی از آنها را انتخاب می‌کند. در MT4 این پیشفرض وجود دارد که تریدرها به دنبال پلتفرمی هستند که بتواند به سرعت روی سیستم‌شان نصب و راه اندازی شود. برای همین MT4 محبوب تریدر‌های نوپا و افرادی است که الگوریتم خاصی برای استراتژی معاملاتی‌شان طراحی نکرده‌اند. در مقابل، MT5 زبان برنامه نویسی پیچیده‌تری دارد. این پلتفرم به تریدرها اجازه می‌دهد تا طبق دانش برنامه نویسی خود برای نوشتن یا تغییر دادنِ اسکریپت‌ها اقدام کنند. برخلاف تجربه‌ی کاربری MT4، در MT5 می‌توان تراکنش‌ها را با یک عملکرد واحد اجرا کرد.

متاتریدر 5

متاتریدر 5

نتیجه گیری در مورد تفاوت متاتریدر 4 و تریدینگ ویو

تا به اینجا برای درک تفاوت متاتریدر و تریدینگ ویو، مزایا و معایب هر دو پلتفرم را بررسی کردیم. کاملا بدیهی است که هر دوی آنها مزایای غیر قابل چشم پوشی دارند. اینکه هدف شما از فعالیت در بازار‌های مالی چیست، کمک می‌کند تا یکی از این دو پلتفرم را انتخاب کنید. برای همین، اظهار نظر در مورد اینکه کدام یک برتر از دیگری است، تقریبا غیر ممکن است.

میلیون‌ها تریدر از هر دوی این پلتفرم‌ها برای معامله‌ی پُر سود، استفاده می‌کنند. اگر از یک تریدر حرفه‌ای و با تجربه سوال کنید که استفاده از کدام پلتفرم را توصیه می‌کند، به احتمال زیاد به شما خواهد گفت که: «استفاده‌ی همزمان از هر دو. به خاطر اینکه دارایی‌های تجاری فراوانی در تریدینگ ویو در دسترس هستند. همچنین می‌توانید از نمودار‌های تریدینگ ویو استفاده کرده و سپس به کمک متاتریدر 4 موقعیت خود را در حالات Open یا Close قرار دهید.» شما می‌توانید با کمک جدول زیر نگاهی اجمالی به مزایا و معایب این دو پلتفرم بیندازید و متوجه شوید که چرا تریدر‌های حرفه‌ای استفاده از هر دوی این برنامه‌ها را پیشنهاد می‌کنند.

قابلیت‌هامتاتریدر 4تریدینگ ویو
از نظر تعداد اندیکاتور‌هاتا 40 اندیکاتوربیشتر از 100 اندیکاتور
دسترسی مستقیم به بازاردر همه بروکرهابا توجه به نوع بروکر دسترسی مستقیم به بازار وجود دارد. (نام بروکر‌ها در بخش «معامله در تریدینگ ویو به صورت بلادرنگ» در همین مطلب، آورده شده است.)
تعداد ابزار‌های ترسیمیکمزیاد
نماد‌های معاملاتی متنوعوابسته به بروکرزیاد
تعداد تایم فریمبسیار کمزیاد
محیط کاربریقدیمیمدرن

پاسخ به سوالات رایج کاربران در خصوص تفاوت متاتریدر و تریدینگ ویو

تفاوت متاتریدر و تریدینگ ویو را می‌توان در تعداد سوالات و مشکلاتی که موقع استفاده از آنها به وجود می‌آید هم بررسی کرد. در ادامه برخی از رایج‌ترین سوالات کاربران در این زمینه را با هم بررسی می‌کنیم.

آیا تیم پشتیبان در تریدینگ ویو وجود دارد؟

در هنگام بروز مشکل یا پیش آمدن شرایطی که به وجود یک تیم پشتیبان نیاز باشد، هیچ کس پاسخگوی نیاز و سوالات تریدر‌ها در تریدینگ ویو نیست. زیرا این پلتفرم به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است. باید توجه داشته باشید که این برنامه به صورت مداوم در حال توسعه است. به همین خاطر احتمال خرابی یا اشتباه در آن بسیار کم است. تریدر‌ها و کاربران می‌توانند به بخش “Help” مراجعه کنند تا پاسخ سوالات رایج‌شان را بیابند.

بخش Help در تریدینگ ویو

بخش Help در تریدینگ ویو

آیا کار کردن با نسخه ی موبایل تریدینگ ویو آسان است؟

بیشتر تریدرها استفاده از نسخه‌ی دسکتاپ این نرم افزار را می‌پسندند. اغلب آنها زمانی که در سفر هستند، ترجیح می‌دهند که از نسخه موبایلی تریدینگ ویو استفاده کنند. البته کار کردن با نسخه دسکتاپ این برنامه به مراتب آسانتر از نسخه موبایل است.

چرا متاتریدر 4 بین تریدر‌های قدیمی محبوب‌تر است؟

همانطور که در این مطلب اشاره شد، متاتریدر 4 مستقیما به بازار‌های مالی متصل می‌شود. به لطف وجود بروکر‌های فارکس در این پلتفرم، بسیاری از تریدرها ترجیح می‌دهند که با آن کار کنند. البته قدیمی‌تر بودنِ متاتریدر 4 یکی دیگر از دلایلی است که باعث می‌شود بین تریدرها محبوب باشد.

آیا برای اجرای این نرم افزار‌ها به یک سیستم قوی نیاز دارم؟

برای اجرای تریدینگ ویو باید دائما به اینترنت متصل باشید. برای نصب و اجرای متاتریدر 4 (به علت قدیمی بودن)، پردازش سنگینی به سیستم شما تحمیل نخواهد شد. بنابراین می‌توانید هر دوی آنها را روی یک سیستم معمولی اجرا کنید.

به عنوان یک فرد مبتدی، بهتر است از تریدینگ ویو استفاده کنم یا متاتریدر 4؟

هر شخص مبتدی می‌تواند از هر دوی این پلتفرم‌ها استفاده کند. تفاوتی که میان این دو برنامه وجود دارد این است که برای استفاده از MT4 باید با یک بروکر ثبت نام کنید. در حالی که برای استفاده از تریدینگ ویو حتی نیازی به ثبت نام ندارید.

با توجه به مزایای تریدینگ ویو نسبت به متاتریدر، آیا روزی تریدینگ ویو جایگزین متاتریدر 4 می شود؟

اساسی‌ترین تفاوت متاتریدر و تریدینگ ویو این است که تریدینگ ویو در حال توسعه است. به گفته‌ی کارشناسان، انتظار اینکه روزی تریدینگ ویو بتواند به صورت کامل جای متاتریدر را بگیرد وجود دارد. اما در حال حاضر، اکثر تریدرها تمایل دارند که به طور همسو از هر دوی این پلتفرم‌ها استفاده کنند.