اهرم یا لوریج در فارکس چیست؟

پیش از پرداختن به چیستی و کاربرد لوریج در فارکس باید بدانیم که اساساً چرا این ابزار اهمیت دارد. بازار فارکس و معاملات آن، امروزه برای تقریباً تمام فعالان حوزه تجارت و معاملات، شناخته‌شده و مورد اقبال است. این بازار عظیم و پربازده کاملاً پویا و سرشار از ابزارها و عملکردهای جالب است. بر همین مبنا افرادی که خواهان سود و موفقیت هرچه بیشتر در این حوزه هستند، باید همواره خود را در ارتباط با این ابزارها قرار دهند. به نحوی که بتوانند از این ابزارها به نفع خود استفاده کنند. اهرم یا همان لوریج نیز یکی از همین ابزارهای بسیار کاربردی و مثمر ثمر است که می‌تواند در تسریع موفقیت تریدرها سهم بسزایی داشته باشد. در این یادداشت قصد داریم تا بر تمرکز بر همین ابزار، به شکلی مبنایی با آن آشنا شویم. پس حتی اگر شناختی نسبی و کلی نسبت به آن دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید زیرا بازخوانی و مرور این موارد به شما در درک بهتر عملکرد این ابزار کمک می‌کند.

معنای لغوی و ریشه واژه لوریج

قبل از پاسخ به این پرسش که لوریج در فارکس چیست، بهتر است به سراغ معنا و مفهوم عام آن برویم. به لحاظ واژه‌شناختی، لوریج به معنی اعمال نیرو از طریق اهرم است. در زبان انگلیسی، اهرم را (Lever) و اعمال قدرت از طریق اهرم را (Leverage) می‌نامند. بر همین مبنا در زبان فارسی نیز تلویحاً به آن اهرم گفته می‌شود. به نحوی که گاهاً به جای مثلاً لوریج در فارکس از اصطلاح اهرم در فارکس استفاده می‌شود. اما سوای این معنای تحت‌اللفظی و واژگانی، مقصود از لوریج چیست؟ آنچنان که در ادامه می‌خوانیم، کاربرد آن نیز رابطه مستقیمی با همین معنا و مفهوم لفظی دارد.

اعمال قدرت از طریق اهرم، در زبان انگلیسی تحت عنوان (Leverage) شناخته می‌شود

اعمال قدرت از طریق اهرم، در زبان انگلیسی تحت عنوان (Leverage) شناخته می‌شود

در امور اقتصادی مقصود از لوریج چیست؟

اصطلاح لوریج صرفاً در مورد بازار فارکس کاربرد ندارد. این اصطلاح عام در بسیاری از مباحث اقتصادی کاربرد و معنا دارد. در یک نگاه کلی می‌توان گفت لوریج در اقتصاد، به معنی استفاده از سرمایه قرض گرفته‌شده در هنگام سرمایه‌گذاری است. به این شکل که فعال اقتصادی، یک منبع مالی را به منظور تقویت پایه سرمایه‌گذاری خود قرض گرفته و سپس آن را سرمایه‌گذاری می‌کند. با این روش پایه دارایی او در سرمایه‌گذاری تقویت می‌شود اما طبیعتاً این سرمایه قرض گرفته‌شده باید به نحو مناسب تسویه شود. با این دید می‌توان گفت لوریج یک استراتژی سرمایه‌گذاری بر مبنای سرمایه قرض گرفته‌شده است که مزایا و ریسک‌های خاص خود دارد. حال در مواجهه با این پرسش که لوریج در فارکس چیست، بهتر می‌توانیم به بررسی موضوع بپردازیم. به عنوان یک پیش‌زمینه ذهنی برای درک بهتر مطلب نکات زیر را مدنظر داشته باشید.

نکات اصلی در شناخت لوریج

  • لوریج استفاده از بدهی و استقراض به منظور تقویت بازدهی یک سرمایه‌گذاری است.
  • سرمایه‌گذاران از لوریج به منظور چندبرابر کردن قدرت خرید خود در بازار استفاده می‌کنند.
  • لوریج مزایا و معایبی دارد که باید بسته به موقعیت سنجیده شده و مورد بررسی قرار گیرد.

عملکرد لوریج در فارکس به چه شکل است؟

حال می‌توان به جای طرح این پرسش که لوریج یا اهرم در فارکس چیست، به شکل بهتری سؤال اصلی را مطرح کرد. اکنون پرسش اصلی این است که عملکرد لوریج در فارکس به چه شکل است؟ پیش از هر چیز باید بدانید ایده استفاده از اهرم در فارکس بسیار رایج و معمول است. شما در این فرآیند از خود کارگزار فارکس سرمایه‌ای را قرض می‌گیرید. با قرض گرفتن یا به عبارتی دقیق‌تر، وام گرفتن از کارگزار، سرمایه‌گذار می‌توانید پوزیشن‌های بزرگتری را در معاملات یک ارز خاص باز کند. در نتیجه این اتفاق، بازده یا همان سود شما از معاملات افزایش خواهد یافت. اجازه دهید با یک مثال این موضوع را قدری ساده‌تر توضیح دهیم.

در استفاده از لوریج در فارکس نیز کاربر عملاً در حال کمک گرفتن از یک اهرم است

در استفاده از لوریج در فارکس نیز کاربر عملاً در حال کمک گرفتن از یک اهرم است

تصور کنید سرمایه فعلی شما بدون استفاده از لوریج در فارکس 1 میلیون تومان است. میزان سوددهی یک معامله نیز 40 درصد است. حال اگر کل سرمایه خود را در این معامله وارد کنید در نهایت 400 هزار تومان سود دریافت می‌کنید. اما اگر به لوریج یا همان اهرم متوسل شوید، از طریق وام گرفتن سرمایه خود را به 3 میلیون برسانید و سپس به معامله وارد شوید نتیجه چگونه خواهد بود؟ از همان معامله 1 میلیون و 200 هزار تومان سود دریافت می‌کنید! با این وجود می‌توان گفت اهرم در فارکس یا هر بازار دیگری، ابزاری جذاب و ثروت‌ساز است که موفقیت شما را تسریع می‌کند. اما آیا همیشه و در هر حالتی استفاده از لوریج در فارکس به این شکل شیرین و دلچسب است؟ پیش از آن اجازه دهید تا با دقت بیشتری به صورت اختصاصی عملکرد لوریج در فارکس را بررسی کنیم.

چگونه از اهرم در معاملات استفاده می‌شود؟

به عنوان مثال یک سرمایه‌گذار ممکن است به خرید یورو در برابر دلار یا همان (EUR/USD) بپردازد. با این امید که نرخ تبدیل بین این دو ارز افزایش یافته و به سود دست یابد. بر همین مبنا تریدر (EUR/USD) را در سطح قیمت 1.10 دلار خریداری می‌کند. به فرض حرکت مطلوب نرخ، تریدر در چند ساعت بعد با فروش همان میزان از (EUR/USD) به کارگزار، معامله سودآور خود را به پایان می‌رساند. تفاوت بین میزان نرخ تبدیل در هنگام خرید و فروش، میزان سودی را که تریدر بدست آورده، تعیین می‌کند. مثلاً در هنگام خرید، اگر قیمت جفت‌ارز 1.10 دلار و در هنگام فروش 1.30 دلار و کل سرمایه شخص 1100 دلار بوده باشد، تریدر در نهایت 200 دلار سود کرده است. (200=1300-1100) حال اما اهرم در این بین چه نقشی می‌تواند ایفا کند؟

این اهرم قدرت خرید شما را چندین برابر می‌کند

این اهرم قدرت خرید شما را چندین برابر می‌کند

در همان مثال فوق، تریدر با استفاده از اهرم در فارکس، می‌تواند میزان سرمایه خود را به 2200 دلار تبدیل کند. حال با فرض اینکه سرمایه او با لوریج به 2200 دلار رسیده باشد، میزان تریدر به 400 دلار خواهد رسید. پس از اتمام معامله، تریدر میزان مبلغ وام گرفته‌شده تحت عنوان لوریج را عملاً پس می‌دهد. پس در نهایت او توانسته با 1100 دلار، به جای، 200 دلار، 400 دلار سود کند. این دقیقاً همان چیزی است که استفاده از لوریج در فارکس را لذت‌بخش و جذاب می‌کند. اما نکته حائز اهمیت این است که لوریج به خودی خود به معنی راهی برای ثروتمند شدن نیست. بلکه این یک تریدر موفق است که با چنین ابزاری می‌تواند ثروتمند شدن خود را تسریع کند. برای درک بهتر این موضوع توجه شما را به بخش‌های بعدی جلب می‌کنیم.

شرایط استفاده از لوریج در فارکس چگونه است؟

در نظر داشته باشید که اساساً همه بروکرها این ابزار را به همه کاربران خود به شکل یکسان ارائه نمی‌کنند. سوای اینکه هر بروکر ممکن است سیاست خاص خود را برای اعطای امکان لوریج به کاربر داشته باشد، ممکن است شرایط بسته به وضعیت تریدر نیز متفاوت باشد. اینکه تریدر در معاملات پیشین خود تا چه حد موفق بوده یا به چه میزان سابقه معاملات در بستر بروکر را دارد، تأثیرگذار است. بدیهتاً هر بروکری حاضر نیست به تریدری که سابقه معاملات شکست‌خورده متعددی دارد، وامی را اعطا کند. یا از سوی دیگر تریدری که سابقه معاملاتی بسیار ضعیفی دارد، قطعاً از دید بروکر گزینه خوبی برای وام‌دهی نیست. پس همه تریدرها به یک شکل و به یک میزان امکان استفاده از لوریج در فارکس را ندارند. مثلاً یک تریدر خاص شاید در ساکسو بانک امکان استفاده از حداکثر لوریج 1 به 50 را داشته باشد. اما تریدر دیگری بخاطر سابقه بهتری که دارد، در همان ساکسو بانک امکان استفاده از لوریج 1 به 100 هم داشته باشد.

آیا اهرم می‌تواند شما را ثروتمند کند؟

لوریج در فارکس، مانند شمشیری دولبه است. به همان میزان که موفقیت در معامله را شیرین‌تر می‌کند، شکست در آن را نیز تلخ‌تر می‌کند. فراموش نکنید معاملات همیشه و لزوماً به سودآوری منتهی نمی‌شوند. در همان مثال بالا اگر معامله به زیان و از دست رفتن منتهی شود، با لوریح ضرر شما نیز بیشتر شده است! دقیقاً به همین خاطر تریدرهای حوزه فارکس باید نحوه استفاده از اهرم را مدیریت کرده و به‌جا از آن استفاده کنند. یک تریدر باتجربه فارکس، می‌داند که در کدام معامله باید اهرم را فعال کرده و عملاً از کارگزار سرمایه‌ای را وام بگیرد. در عین حال از سوی دیگر می‌داند که کدام معامله به لحاظ میزان ریسک نامناسب است و استفاده از اهرم در آن منطقی نیست. این موضوع تا جایی اهمیت یافته که در حوزه فارکس، برخی استراتژی‌ها به صورت ویژه بر مدیریت ریسک لوریج در فارکس تمرکز دارند.

چرا اهرم، شمشیر دولبه است؟

واقعیت این است که لوریج در مواقعی که معامله مدنظر شما با سود و پیروزی مواجه شود، کاملاً شیرین و لذت‌بخش است زیرا میزان سود شما از معامله موفق را چندین برابر می‌کند. اما در نقطه مقابل اگر معامله شما با شکست مواجه شده و زیان‌بار باشد، ضرر حاصل از معامله هم چندین برابر خواهد شد! برای درک بهتر موضوع ابتدا به مثالی که در جدول زیر قرار گرفته، دقت کنید.

این جدول نشان‌دهنده عملکرد دو تریدر با لوریج‌های متفاوت است

این جدول نشان‌دهنده عملکرد دو تریدر با لوریج‌های متفاوت است

در مثال فوق با دو تریدر (A) و (B) مواجه هستیم که اولی از لوریج 5 و دومی از لوریج 50 استفاده کرده است. هر دوی این تریدرها سرمایه ابتدایی برابری دارند و هر دوی آن‌ها در معامله زیان‌آوری شرکت می‌کنند. در این معامله همراه با ضرر، قیمت جفت‌ارز فرضی 100 پیپ افت می‌کند. در نتیجه این افت قیمت، تریدر (B) تنها 415 دلار ضرر می‌کند اما تریدر (A) بخاطر استفاده از لوریج بزرگ‌تر با 4150 دلار ضرر روبرو می‌شود! حال با یک مقایسه ساده می‌توان متوجه شد استفاده از اهرم بزرگ‌تر باعث شده که او به جای از دست دادن تنها 4.15 درصد از سرمایه خود، 41.5 درصد از آن را از دست دهد! این مثال به‌خوبی نشان می‌دهد که عدم استفاده از لوریج مناسب در فارکس بسته به درصد ریسک معامله، تا چه حد می‌تواند خطرناک و زیان‌آور باشد!

بهترین لوریج در فارکس 

بسیاری از تریدرها تازه‌کار پس از آشنایی با لوریج در فارکس با این پرسش مواجه می‌شوند که کدام‌یک بیش از سایرین بهتر است؟ پیش از آن به عنوان یک یادآوری در نظر داشته باشید که لوریج بسته به ضریبی که می‌دهد، انواع گوناگونی دارد. مثلاً لوریج 1 به 50 یا همان (1:50)، لوریج (1:100)، لوریج (1:200)، لوریج (1:400) از جمله این موارد هستند. حال پرسشی که اغلب تریدرهای تازه‌کار مطرح می‌کنند این است که لوریج مناسب در فارکس کدام است؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که اساساً همه‌چیز به استراتژی و موقعیت شما بستگی دارد. در هر موقعیت بسته به اینکه چه هدفی داشته باشید و استراتژی شما چگونه باشد، استفاده از یک ضریب خاص منطقی‌تر است. مثلاً در حالتی که شما 500 دلار سرمایه دارید و لات جفت‌ارز مدنظرتان 100 هزار دلار است، بدیهی است که مجبور به استفاده از لوریج (1:200) هستید! پس اینکه بهترین لوریج در فارکس کدام است، کاملاً به شرایط و استراتژی شما بستگی دارد.

استفاده از لوریج با ضریب بیش از حد بزرگ، می‌تواند کل سرمایه شما را به پرواز درآورد!

استفاده از لوریج با ضریب بیش از حد بزرگ، می‌تواند کل سرمایه شما را به پرواز درآورد!

مزایا و معایب لوریج

برخی از اصلی‌ترین مزایای لوریج در فارکس به شرح زیر هستند.

  • سوددهی بیشتر با میزان کمی از سرمایه
  • بهبود و تسهیل مدیریت سرمایه
  • کاهش مضرات و معایب معامله با جفت‌ارزهای کم‌نوسان
  • فراهم ساختن امکان انجام معامله با جفت‌ارزهایی که لات آن‌ها بیش از میزان سرمایه شماست

اما در مورد معایب نیز، بد نیست به موارد زیر دقت کنید.

  • ریسک هدررفت و از دست رفتن سرمایه به طور جدی افزایش می‌یابد.
  • تضعیف قوه تحلیل و سلب امکان تصمیم‌گیری عینی برای تریدرهای تازه‌کار
  • امکان دخالت بروکر در معامله شما و بستن آن بخاطر قرار گرفتن سرمایه اصلی در ریسک(فرآیند مارجین کال(Margin Call))

با اکسپرت متاتریدر چارت‌گجت امکان استفاده از لوریج را هم دارید

اگر یکی از تریدرهایی هستید که به استفاده از لوریج در فارکس علاقه دارید، اکسپرت متاتریدر چارت گجت این امکان را به شما می‌دهد. چارت گجت می‌تواند ربات‌هایی بدون محدودیت در استفاده از ابزار را در اختیار شما قرار دهید. ربات‌های طراحی‌شده در این مجموعه بدون هیچ محدودیتی، بسته به نیاز کاربر، قادر به استفاده از لوریج نیز هستند. به این نحو که کاربر امکان تعریف و برنامه‌ریزی معاملات خود بر مبنای این ابزار را هم دارد. از سوی دیگر متقاضیان استفاده از کپی‌تریدینگ نیز با چارت گجت امکان استفاده از این ابزار را خواهند داشت. ربات کپی‌ترید متاتریدر 4 و 5 که ساخته و پرداخته مجموعه چارت گجت است، این ابزار را نیز در دل خود جای داده است. پس کاربران بدون هیچ مانع و مشکلی قادر به استفاده از آن هستند.