مدیریت سرمایه

سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی دیجیتال مستلزم داشتن دانش پایه‌ای و تجربه عملی است. آنچه موجب به موفقیت رسیدن سرمایه‌های روبه نزول می‌شود چیزی جز تدبیر و مدیریت درست تریدر نیست. با مدیریت سرمایه در فارکس می‌توان با بکارگیری و تعیین حجم و میزان سرمایه، شناسایی ریسک‌های رشد و زیان‌های احتمالی بهترین تصمیمات مدیریتی را اتخاذ کرد. به بیان دیگر آنچه منجر به موفقیت در بازار مالی فارکس می‌شود چیزی جز دانش مدیریتی و سواد مالی نیست. افزایش روزافزون علاقمندان به ارزهای دیجیتال موجب شده است که مبحث مدیریت سرمایه در فارکس بیش از پیش اهمیت یابد.

منظور از مدیریت سرمایه در فارکس چیست؟

مدیریت سرمایه در فارکس در واقع مجموعه‌ای از قوانین و ترفندها است که استفاده از آنها به داشتن یک مدیریت صحیح کمک می‌کند. با کمک مبحث مهم و اساسی مدیریت سرمایه می‌توان میزان زیان را به حداقل مقدار ممکن رساند. این در حالی است که سودآوری یک روند مستمر و رو به افزایش خواهد داشت. هدف اصلی مدیریت سرمایه ارزیابی بازار به منظور کاهش ریسک معاملات است؛ در این صورت از سرمایه به درستی در مقابل خطرات احتمالی محافظت می‌شود.

مدیریت سرمایه در فارکس

مدیریت سرمایه در فارکس

مدیریت سرمایه در فارکس همان فوت کوزه‌گری است که بسیاری از بزرگان این عرصه آن را مخفی نگه داشته‌اند. با یک جستجوی ساده می‌توان به این نکته پی برد که بیشتر نکات آموزشی حول محور یادگیری تحلیل تکنیکال و فاندامنتال می‌چرخد. این در حالی است که مدیریت سرمایه در اولویت بالاتری از استراتژی‌های معاملاتی قرار دارد.  برای داشتن یک مدیریت سرمایه اصولی و درست در فارکس، تعریف قوانین اصولی حرف اول را می‌زند. این قوانین اگرچه محدودیت‌هایی را به همراه دارد اما برآیند آن چیزی جزء حفظ سرمایه، ماندگاری در بازار و سود مستمر نیست. لازم است در طی تصمیم‌گیری و انتخاب استراتژی‌های مدیریتی به این نکته توجه شود که دنیای بازارهای مالی دیجیتال بر مبنای احتمالات پایه‌ریزی شده است بنابراین هیچ  استراتژی نمی‌تواند میزان زیان را به صفر برساند اما می‌تواند به حفظ سرمایه و سودآوری کمک کند.

انواع سبک مدیریت سرمایه

به منظور مدیریت سرمایه دو سبک کلی زیر تعریف شده است:

  1. معامله‌گر معاملات کوچک را نادیده بگیرد و تنها به دنبال سود در معاملات بزرگ باشد.
  2. معامله‌گر  تنها به سود در معاملات کوچک اکتفا کند و تن به ریسک معاملات بزرگ ندهد.

انتخاب هر یک از روش‌های مذکور به سیستم مدیریت سرمایه منتخب شما مربوط می‌شود. بسیاری از افراد از انجام معاملات پرریسک و بزرگ هراس دارند بنابراین گزینه دوم می‌تواند بهترین انتخاب برای آنها باشد. اما برخی دیگر از معامله‌گران ترجیح می‌دهند ریسک معاملات بزرگ را بپذیرند و وقت خود را صرف خرده معاملات نکنند.

نکات مهم مدیریت سرمایه در فارکس

بعد از مشخص شدن اهمیت مبحث مدیریت سرمایه در فارکس لازم است یک برنامه استراتژی اصولی تدوین شود. در نظر گرفتن برخی از فاکتورها می‌تواند به داشتن یک برنامه مدیریتی درست کمک کند. در ادامه به برخی از فاکتورهای مهم در مدیریت سرمایه در فارکس اشاره می‌شود.

مدیریت سرمایه در فارکس با تعیین میزان ریسک به ازای هر معامله

به منظور مدیریت سرمایه در فارکس لازم است معامله‌گر میزان ریسکی که می‌خواهد متحمل شود، را مشخص کند. توصیه می‌شود مقدار ریسک تعیین شده، حدود سه درصد کل سرمایه باشد. در این صورت معامله‌گر برای مواقع بحرانی بازار سرمایه کافی دارد.

مدیریت سرمایه در فارکس

بازار فارکس

عدم افراط در باز کردن معامله

مدیریت سرمایه بازار فارکس با باز کردن معاملات گوناگون در تمامی بازه‌های زمانی در مغایرت کامل است،معامله گرانی که به طور مستمر و بدون تحلیل دقیق اقدام به باز کردن معاملات میکنند  و به اصطلاح اورترید انجام می دهند امکان داشتن یک برنامه دقیق مدیریت سرمایه برا آنان غیر ممکن اس،به  بیان دیگر شرط موفقیت در بازارهای مالی داشتن یک انضباط و نظم دائمی است زیرا هیچ سیستم مدیریتی اجازه ورود بدون تحلیل به بازار معاملات را نمی‌دهد.

مدیریت سرمایه بازار فارکس با محدود کردن ضررها و رشد سودها

مدیریت سرمایه بازار فارکس به معنای صبر در برابر زیان نیست. بسیار از معامله‌گران حرفه‌ای معاملات بازنده و پرزیان خود را  با سرعت می‌بندند و بر رشد سودهایشان متمرکز می‌شوند. اما افراد آماتور و بی‌بهره از دانش مدیریتی تن به زیان‌های پی در پی می‌دهند به این امید که بازار به رشد رسد. همچنین آنها تمامی پوزیشن‌هایی که می‌تواند سودآور باشد را از ترس شکست در معامله و از دست دادن سود زودتر از موعد مقرر، می بندند. تمامی این موارد در مغایرت کامل با مدیریت سرمایه بازار فارکس قرار دارد.

مدیریت سرمایه بازار فارکس با استاپ لاس

لازمه‌ی مدیریت سرمایه بازار فارکس بهره‌مندی از استاپ لاس است. استاپ لاس دستوری است که معامله‌گر به  سیستم می‌دهد که مطابق با آن وقتی قیمت به پایین‌تر از حد تعیین شده رسید، معامله بسته شود. وجود این آپشن برای تمامی معاملات مانع از ضررهای جبران ناپذیر می‌شود.

در نظر گرفتن نسبت ریسک به سود حداقل 1

به دست آوردن نسبت مناسب ریسک به ریوارد همواروه یکی از چالش های مهم در سیستم های مدیریت سرمایه است ، نسبت به موقعیت معاملاتی و ریسک کل روزانه می توانید ریسک و ریوارد های متفاوتی داشته باشید ولی در کل می بایست از یک فرمول کلی پیروی کنید و اجازه ندهید که ضرر روزانه از حد مجاز فراتر برود. بنابراین بهتر است اصول مدیریت سرمایه بازار فارکس بر مبنای ریسک به ریوارد به طوری تنظیم شود که با حجم موجودی و موقعیت معاملاتی تناسب کافی را داشته باشد.

مطلب مرتبط: مزایا و معایب ربات معامله‌گر

نسبت ریسک به سود حداقل 1

نسبت ریسک به سود حداقل 1

 

همیشه به لوریج اعتماد نکنید

بسیاری از افراد به علت وجود ابزار لوریج جذب بازار معامله فارکس می‌شوند اما آنها از این نکته غافل هستند که لوریج یک شمشیر دو لبه است که می‌تواند به همان اندازه‌ای که سودآور است زیان نیز به همراه داشته باشد. به افراد تازه‌کار توصیه می‌شود به منظور حفظ سرمایه خود از اهرم‌های پایین استفاده کنند.

حرص ممنوع

مدیریت سرمایه بازار فارکس در تضاد کامل با حرص و طمع قرار دارد. تنها معاملاتی که عواطف و احساسات در آن نقشی نداشته‌اند، به سود ختم می‌شوند. شرط موفقیت در بازارهای مالی  واقع بینی و منطقی بودن است پس نباید اهداف را غیرواقعی و غیرقابل دسترس تعریف کرد.

سخن پایانی

افزایش محبوبیت و سوددهی بازار مالی موجب شده است که حضور در آن به یک نیاز اساسی تبدیل شود. از طرف دیگر بکارگیری استراتژی‌های معاملاتی و مدیریت صحیح سرمایه از جمله مباحثی است که ارتباط تنگاتنگی با سودآوری در این بازارها دارد. اما هیچ معامله‌گری نمی‌تواند تمام وقت خود را به ارزیابی شرایط بازار و اجرای اصول مدیریتی بگذراند. از این رو بسیاری از آنها به استفاده از ربات‌ها روی آورده‌اند. با خرید ربات فارکس یا اکسپرت متاتریدر می‌توان مطابق با شرایط بازار بهترین استراتژی های معاملاتی را اعمال کرد.

همچنین با سفارش‌ این ربات‌ها امکان شخصی سازی استراتژی‌ها وجود دارد. به طور مثال  با کدنویسی در اکسپرت فارکس می‌توان استراتژی‌های گوناگون را مطابق با دانش و تجربه شخصی اجرا کرد. در این صورت ربات در زمان مناسب و به صورت خودکار معاملات را مطابق با خواست و نظر معامله‌گر مدیریت می‌کند. همچنین با خرید ربات و سایر ابزارهای این حوزه، هر معامله‌گری با هر سطح دانشی می‌تواند معاملات را به صورت هدفمند در مسیر سوددهی قرار دهد زیرا استفاده از ربات‌های معامله‌گر به مدیریت سرمایه در فارکس کمک بسیار زیادی می‌کنند. این ربات‌ها به صورت 24 ساعته و بدون وقفه در بازار معاملات فعال هستند از این رو افت بازار و ضرر احتمالی را به سرعت شناسایی و از این طریق بهترین شیوه مدیریتی را اعمال می‌کنند.

در نهایت لازم است به این نکته اشاره شود زمانی یک ربات می‌تواند بهترین عملکرد را داشته باشد که روند کدنویسی آن به صورت حرفه‌ای انجام شده باشد. در همین راستا بهره‌ بردن از خدمات شرکت چارت گجت توصیه می‌شود. عملکرد این شرکت به واسطه داشتن سابقه طولانی و بکارگیری بهترین متخصصان از سایر شرکت‌های این حوزه متمایز شده است.