خطاهای فنی در مجموعه‌های پیچیده ربات معامله‌گر

استفاده از هر ابزاری، از جمله ربات معامله‌گر، در کنار مزایای خاصی که دارد، مشکلاتی را نیز برای کاربر ایجاد می‌کند. تقریباً محال است بتوان ابزاری یافت که خالی از هر گونه مشکل یا ایرادی باشد. مسئله اصلی این است که ربات معامله‌گری انتخاب کنیم که معایب کمتری داشته باشد. یا دست‌کم معایب آن با وجود شناسایی کامل و صحیح، قابل کنترل باشد. ما در این یادداشت دقیقاً با همین رویکرد، قصد داریم مزایا و معایب احتمالی هر ربات معامله‌گری را به شما نشان دهیم. زیرا اعتقاد داریم با وجود آشنایی دقیق و درک کامل مزایا و معایب اکسپرت، هم در انتخاب یک ربات مناسب عملکرد بهتری دارید و هم در استفاده از آن موفق‌تر خواهید بود. پس اگر در صدد انتخاب آن هستید، حتماً پیش از آن موارد مندرج در یادداشت را مطالعه کنید. البته در انتهای متن نیز یک توصیه بسیار مهم برای شما داریم. تا انتها با ما همراه باشید.

پیش از پرداختن به مزایا و معایب؛ درک بهتر مسئله!

پیش از پرداختن به مزایا و معایب اکسپرت یا همان ربات معامله‌گر، بهتر است با دید روشن‌تری شیوه استفاده از آن‌ها را درک کنیم. استفاده از ربات برای انجام معاملات، از اساس شکلی از شیوه معاملاتی (ATS) یا (Automated Trading System) است. این عبارت در زبان فارسی به معنی سیستم معاملاتی خودکار است. هر ابزار یا شیوه معاملاتی که از روش‌ها و الگوریتم‌های خودکار استفاده کند، بخشی از این شیوه یا روش است. به این روش‌ها، روش مکانیزه معاملات نیز گفته می‌شود. کاربران در استفاده از این ابزارها، به جای درگیری مستقیم با خود شاخص‌های زنده بازار، برخی قوانین را از پیش برای ربات‌ها تعریف می‌کنند. برای این منظور، ربات الگوریتمی دریافت می‌کند که بر مبنای آن می‌تواند نقاط ورود به بازار و خروج از آن را تعیین کند.

مطلب مرتبط: ربات ارز دیجیتال

انواع گوناگون ربات معامله‌گر

انواع گوناگون ربات معامله‌گر در بازارهای مختلفی کاربرد دارند

به زبانی ساده‌تر کاربر به ربات معامله‌گر می‌فهماند که با وجود مشاهده چه اعداد و ارقامی باید اقدام به خرید یا فروش کند. به نحوی که دیگر در استفاده از آن نیازی به نظارت مداوم لحظه‌ای کاربر نیست و این ربات برنامه‌ریزی شده است که برای خرید یا فروش تصمیم‌گیری می‌کند. بسته به اینکه در طراحی ربات متاتریدر چه قواعدی برای آن تعریف و تعیین شده باشد، در نهایت ربات تصمیم صحیح را اتخاذ می‌کند. امروزه قریب به 70 درصد معامله‌گران خرد و حتی بعضاً کلان بازارهای مالی کشور آمریکا، از چنین ربات‌هایی برای معاملات خود استفاده می‌کنند. این واقعیت جالب نشان می‌دهد که چرا امروزه سفارش ربات متاتریدر  تا این جذابیت یافته است. اما در عین حال توضیحات فوق، نکته بسیار مهم دیگری را نیز گوشزد می‌کنند که در انتها به آن می‌پردازیم! حال نوبت به بررسی مزایا و معایب رسیده است!

مزایای ربات معامله‌گر کدام‌ها هستند؟

واقعیت این است که در بررسی مزایا و معایب اکسپرت، اساساً همه تریدرها و کاربران، پاسخ‌های یکسانی ارائه نمی‌کنند. از یک سو مزایا و معایب هر ابزاری از دید کاربران متفاوت، گوناگون و متمایز است. از سوی دیگر گستردگی مزایا و معایب باعث می‌شود افراد همزمان تمام مزایا و معایب را در نظر نگیرند. با در نظر داشتن این موضوع، باید گفت ما هم در ادامه صرفاً برخی از اصلی‌ترین مزایای ربات معامله‌گر را بررسی می‌کنیم. این‌ها تمام مزایای موجود نیستند اما در عمل می‌توان گفت اصلی‌ترین موارد هستند. اما با این وجود بعید نیست تریدرها حرفه‌ای موارد دیگری را نیز مدنظر داشته باشند.

کاهش اثر احساسات معامله‌گر بر روند معاملات؛ ربات معامله‌گر بی‌حس است!

ربات‌ معامله‌گر هیچ احساسی ندارد و این اتفاقاٌ یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت آن است! واقعیت این است که بخش مهمی از بزرگترین شکست‌ها معاملاتی و زیان‌های برجسته این حوزه، ناشی از احساسات معامله‌گر است. شادی ناشی از یک سود خوب یا ناراحتی ناشی از یک زیان، می‌تواند زمینه‌ساز تخطی شما از استراتژی‌های کلان باشد. به نحوی که با افتادن در دام طمع یا حس ترس از شکست، بسیاری از فرصت‌های طلایی را از دست می‌دهید. این منحرف شدن از استراتژی کلی معاملات همان چیزی است که تفاوت بین یک تریدر فوق حرفه‌ای و یک تریدر آماتور را رقم می‌زند. این موضوع از احساس تریدر ناشی می‌شود و استفاده از ربات معامله‌گر، ریسک وقوع چنین اتفاقاتی را حذف، یا دست‌کم کاهش می‌دهد. بدون در نظر گرفتن شرایط روانی تریدر، ربات همیشه به قواعد تعیین‌شده پایبند است!

در بک‌تست، مسئله اصلی کاهش ریسک است ربات معامله‌گر

در بک‌تست، مسئله اصلی کاهش ریسک از طریق بررسی موقعیت‌های مشابه است

قابلیت بَک‌تست(Backtest) در ربات‌ها

سوای بحث مزایا و معایب اکسپرت، توضیح و تشریح آنچه در معاملات و موضوعات آماری، (Backtesting) نامیده می‌شود، نیازمند یادداشت و مقاله‌ای مجزاست. اما در حد آشنایی کلی باید بدانید یک شیوه و راهکار بسیار جالب و مؤثر در دنیا معاملات است. در این شیوه، معامله‌گر تحلیل‌ها و سیگنال‌های فعلی خود را به طور آزمایشی بر روی نقاطی مشابه در گذشته بازار اجرا می‌کند. پس از آن با وجود سوابقی در ادامه آن نقطه خاص، تشخیص می‌دهد که آیا پیش‌بینی صحیحی داشته است یا خیر. یافتن شرایط مشابهی در گذشته، اعمال پیش‌بینی‌ها و بعد بررسی میزان صحت و درستی پیش‌بینی بسته به ادامه روند بازار پس از آن نقطه، شاید در یک مورد محدود برای کاربر انسانی ممکن باشد. اما اجرای دقیق و مداوم آن نیازمند توان محاسباتی غول‌آسا و برجسته‌ای است. ربات معامله‌گر این توان محاسباتی را دارد و همواره (Backtesting) را در تصمیمات خود در نظر می‌گیرد. این یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در بررسی مزایا و معایب اکسپرت باید در نظر داشت.

بهبود سرعت ثبت اُردر خرید یا فروش با ربات معامله‌گر

از آنجایی که ربات معامله‌گر برای تصمیم‌گیری هیچ تأخیری ندارد و کاملاً وابسته به متغیرات بازار است، سرعت ثبت اُردر بالاتری هم دارند. تا حدی که می‌توان گفت حتی به صورت آنی خرید یا فروش را در بازار ثبت می‌کنند. حتی افراد کم‌تجربه هم می‌دانند که سرعت ثبت خرید یا فروش، تا چه حد اهمیت دارد. بعضاً یک تأخیر یک ثانیه‌ای می‌تواند کل سرنوشت یک معامله‌گر را در بازار تحت تأثیر قرار دهد! ربات قادر است بدون هیچ تأخیری به محض دریافت اعداد و شاخص‌های از پیش تعیین شده، به بازار وارد، یا از آن خارج شود. با این وجود دیگر به هیچ عنوان بخاطر تعلل و تأخیر، هیچ فرصت طلایی را در بازار از دست نمی‌دهید. البته باید در نظر گرفت که این مزیت مطلق نیست و بعضاً تحت تأثیر شرایط دیگری نیز قرار می‌گیرد. مواردی مانند سرعت اینترنت و موضوعاتی مانند شیوه کدنویسی ربات متاتریدر، از جمله این شرایط خاص هستند. حتماً در انتها بیشتر به این شرایط می‌پردازیم.

سرعت ورود و خروج از بازار در ربات معامله‌گر

سرعت ورود و خروج از بازار، اهمیت بسیار چشم‌گیری در موفقیت یک تریدر دارد

تنوع‌بخشی به معاملات در دسترس

تنوع‌بخشی به معاملات در دسترس، یکی از جذاب‌ترین موضوعاتی است که در مزایای و معایب اکسپرت نباید از آن غافل شد. یک تریدر عادی انسانی که هیچ ابزاری در اختیار ندارد، قادر به کنترل همزمان چندین بازار نیست. حتی باهوش‌ترین انسان‌ها نیز نمی‌توانند به طور همزمان چندین بازار را تحلیل کرده و در آن‌ها فعالیت کنند. حتی اگر قادر به انجام چنین کاری هم باشد، قطعاً از تمرکز کافی برخوردار نخواهد بود. این در حالی است که یک ربات معامله‌گر کاربردی و خوش‌ساخت قادر به انجام چنین کاری است. کاربر می‌تواند بسته به شیوه طراحی و برنامه‌نویسی ربات، قوانین و قواعد فعالیت در چندین بازار پولی و مالی را به آن معرفی کند. بدیهی است که ربات نیز با وجود اتکای به توان پردازشی چشم‌گیر سخت‌افزارهای رایانه‌ای، برای مدیریت همزمان معاملات مشکلی ندارد. پس با خرید ربات معامله‌گر شما می‌توانید چندین حساب کاربری را به طور همزمان در چندین بازار مختلف مدیریت کنید. نیازی نیست خود را به یک بازار خاص محدود کنید!

معایب ربات معامله‌گر کدام‌ها هستند؟

همانطور که گفته شد، این ابزار بسیار جذاب و کاربردی هم خالی از معایبی نیست. در ادامه نیم‌نگاهی به این معایب خواهیم داشت.

خطاهای فنی در مجموعه‌های پیچیده ربات معامله‌گر

خطاهای فنی در مجموعه‌های پیچیده و با هوشمندی بالاتر نیز در کمین هستند

احتمال وقوع خطاهای فنی 

تئوری و ایده نهفته پشت استفاده از ربات معامله‌گر بسیار ساده است. شما وارد نرم‌افزار می‌شوید، تنظیمات مدنظر خود را وارد می‌کنید و پس از آن فقط یک بیننده خواهید بود! اما در عمل انجام معاملات توسط ربات به این سادگی نیست. ما صرفاً در حال مشاهده ظاهر ساده یک ساختار بسیار پیچیده هستیم. این ساختار پیچیده به طور همزمان بر طیف وسیعی از سخت‌افزارها و بعضاً نرم‌افزارهای جانبی اتکا دارد. تمام این سخت‌افزارها (و نرم‌افزارها) به‌مانند چرخدنده‌های یک ساعت در کنار هم کار می‌کنند. اگر یک چرخ‌دنده دچار توقف یا خرابی شود، کل سیستم مختل خواهد شد! این در حالی است که گاهی حتی اشتباه تریدر در وارد کردن تنظیمات نیز می‌تواند باعث عملکرد نامطلوب ربات شود.

مسئله اصلی این است که اساساً یک ربات معامله‌گر درک محیطی و لحظه‌ای ندارد. صرفاً به پردازش‌های تعیین‌شده بر مبنای قواعد و قوانین نرم‌افزار اهمیت می‌دهد. پس با کمترین اختلال یا نقصی در برنامه‌نویسی ربات معامله‌گر، شانس وقوع خطای فنی در آن بسیار بالاست. از طرفی هم خود ربات به طور معمول قادر به واکنش در قبال این خطاها نیست. ممکن است چشم بسته بخاطر اشتباه در یک خط از برنامه‌نویسی، کل سرمایه شما را وارد معامله‌ای از پیش بازنده کند! این یکی از جدی‌ترین نواقص قابل ذکر برای این ربات‌هاست که کاملاً به کیفیت ربات بستگی دارد. بدیهی است که یک ربات خوش‌ساخت و باکیفیت، شانس وقوع چنین اتفاقی را کاهش می‌دهد و یا حتی به صفر می‌رساند.

ربات معامله‌گر نیازمند پایش و مانیتورینگ است

یکی از اصلی‌ترین مزایای این ربات‌ها، بی‌نیاز بودن از دقت و حضور مداوم کاربر است. اما این بدان معنی نیست که کاربر می‌تواند ربات را برای روزهای متمادی رها کند و پس از چند روز با میلیون‌ها سود به سراغ آن برود! ربات‌ها نیز عملکردی کاملاً خودکار ندارند و لازم است تحت نظر کاربر باشند. پس این ایده را که با خرید ربات متاتریدر کار تمام شده و موفق‌ترین معامله‌گر بازار شده‌اید، از ذهن خود خارج کنید. حتی بهترین و برترین ربات نیز مستلزم پایش و زیر نظر گرفتن است.

برخی از سایر معایب

  • بدون اتکای به سخت‌افزار قدرتمند توان پردازشی لازم را ندارند
  • میل ربات‌ها به بهینه‌سازی بیش از حد یا همان (Over-Optimization) در معاملات
  • خرید ربات از منابع و توسعه‌دهندگان نامطمئن سرمایه را در ریسک قرار می‌دهد
  • برخی از ربات‌ها متکی به سرورهای ضعیف و ناکارآمد آنلاین هستند

معایب احتمالی نسخه‌های ضعیف ربات معامله‌گر

نباید از معایب احتمالی نسخه‌های ضعیف و نامناسب این ربات‌ها غافل شد!

چرا باید ربات اکسپرت را از چارت گجت سفارش دهید؟

اگر توضیحات مربوط به مزایا و معایب اکسپرت را در طول یادداشت را دقیق مطالعه کرده باشید، حتماً یک نکته توجه‌تان را جلب کرده است. تمام آنچه مزیت یا عیب ربات معامله‌گر خوانده می‌شود، به کیفیت آن بستگی دارد. به بیانی دیگر با خرید یک ربات ضعیف ممکن است هیچ‌یک از آن مزایا شامل حال کاربر نشده و برعکس شاهد تمام معایب باشد. یا در نقطه مقابل با خرید یک ربات توانمند، هیچ‌یک از معایب فوق را به طور مؤثر و جدی شاهد نباشد. دقیقاً به همین خاطر توصیه می‌کنیم اگر مزایای فوق برایتان جالب است اما نمی‌خواهید در دام معایب بیفتید، سفارش اکسپرت یا ربات معامله‌گر را با چارت گجت تجربه کنید!