شیوه تکنیکال فرد تریدر. تحلیل تکنیکال چیست

برخی افراد ممکن است با وجود سال‌ها فعالیت در بازارهای مالی، باز هم پاسخ دقیقی برای این پرسش که تحلیل تکنیکال چیست، نداشته باشند. این موضوع تا حدی طبیعی است. بسیاری افراد بدون اینکه تعریف تحلیل تکنیکال را بدانند، در حال استفاده از آن هستند. زیرا به هر حال مسئله اصلی در بازارهای مالی، کارایی، بازدهی و سودآوری است. اما در آن روی سکه برخی افراد همواره در صدد یافتن تعاریف و توصیفات دقیق هستند. البته این صرفاً یک کنجکاوی نیست. در واقع دانستن این موضوع که اساساً تحلیل تکنیکال چیست، اثرات مثبتی را هم برای تریدرها با همراه دارد. ما معتقدیم افرادی که ماهیت و تعریف تحلیل تکنیکال را می‌دانند، قطعاً با دید بازتر و شناخت بیشتری از آن استفاده می‌کنند. پس در هر صورت، چه در مورد تحلیل تکنیکال صرفاً کنجکاو هستید، چه یک تریدر تازه‌کار، این یادداشت برای شما کارگشا خواهد بود. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم حتماً تا انتها با ما همراه باشید. مخصوصاً با توجه به سورپرایزی که در انتها منتظر شماست.

مقصود از تحلیل تکنیکال چیست؟ جستجو برای تعریفی دقیق!

ارائه پاسخی دقیق و شسته‌ورفته برای این پرسش که تحلیل تکنیکال چیست، شاید قدری سخت باشد. زیرا ما با مفهومی پیچیده، عمیق و با شکل‌ها و سیستم‌های گوناگون روبرو هستیم. اما در یک نگاه کلی می‌توان تعریفی جامع و کلی برای آن ارائه کرد. تحلیل تکنیکال یک شیوه معاملاتی است که به منظور ارزیابی سرمایه‌گذاری در حوزه‎‌های مختلف و شناسایی شانس‌های سرمایه‌گذاری به کار گرفته می‌شود. این شیوه معاملاتی، بر مبنای تجزیه و تحلیل روندهای آماری بدست آمده از اطلاعات یک بازار شکل گرفته است. به نحوی که می‌توان گفت از سوابق، آمارها و روندهای گذشته و حال حاضر یک بازار، سعی در پیش‌بینی آینده آن دارد. اطلاعاتی مانند حرکت نمودار قیمت‌ها، حجم معاملات و برخی دیگر از شاخص‌های کاربردی مربوط به گذشته در تحلیل تکنیکال از ارزش بالایی برخوردار هستند. با گردآوری و درک رابطه معناداری بین این داده‌هاست که روند بازار و آینده آن شناسایی خواهد شد. پس تحلیل تکنیکال سعی دارد با اطلاعات گذشته، تصویر آینده را ترسیم کند.

درک بهتر عملکرد و کارکرد این روند معاملاتی

تا به این مرحله به طور قطع با ماهیت کلی و تعریف تحلیل تکنیکال چیست آشنا شده‌اید. اما شاید همچنان دید دقیقی نسبت به شیوه اجرای آن نداشته باشید. تمام آنچه تحلیل تکنیکال نامیده می‌شود، بر مبنای شاخص‌ها و ابزار‌های مختلف رصد و بررسی این شاخص‌ها تعریف می‌شود. آمارها و اعداد حاصل از بررسی نمودارها و روندهای پیشین بر مبنای شاخص‌های خاصی تعریف می‌شوند. مثلاً خود میانگین، یک شاخص بسیار ساده است که ما به صورت روزمره از آن استفاده می‌کنیم. البته میانگین، یک شاخص بسیار ساده است و شاخص‌های مؤثر در تحلیل تکنیکال به‌مراتب پیچیده‌تر هستند. همانطور که گفته شد، شاخص‌ها داده‌های بی‌معنی را به اطلاعات معنی‌دار و کاربردی تبدیل می‌کنند و این ابزارها هستند که شاخص‌ها را به وجود می‌آورند. پس ابزارهای تشخیص و تحلیل شاخص‌ها، نقش محوری و بی‌بدیلی در تحلیل تکنیکال دارند.

تحلیل تکنیکال چیست

تحلیل تکنیکال چیست ؟ اگر بخواهید که بدانید تحلیل تکنیکال چیست، باید به‌خوبی نمودارها و چارت‌های مربوط به بازارهای مالی را بشناسید!

فردی که از ابزارهای تحلیل تکنیکال استفاده می‌کند در اصل سعی دارد بر مبنای تغییرات و اعداد حاصل از آن‌ها وضعیت عرضه و تقاضا، تغییرات قیمت، حجم معاملات و نوسانات ضمنی کوتاه‌مدت و بلندمدت را شناسایی کند. او بر اساس همین اطلاعات است که می‌تواند آینده را پیش‌بینی کرده و نقاط مناسب برای خرید یا فروش یک کالا یا ارز را شناسایی کند. به عنوان مثال در یک تئوری خاص تکنیکال (صرفاً به عنوان مثال) بالاتر رفتن میانگین قیمت یکساله از میانگین حجم فروش سه‌ماهه اخیر، نشان می‌دهد که بزودی قیمت‌ها سقوط می‌کنند. (این صرفاً یک مثال بی‌معنی است!). شما تنها در صورتی می‌توانید این دو نشانه را شناسایی کرده و با آن‌ها از آینده مطلع شوید که ابزار مناسب برای شناسایی این اطلاعات را داشته باشید. ابزار مناسب در اصل ابزاری است که شاخص‌های مرتبط با این اطلاعات را در اختیار شما قرار دهد.

شیوه تکنیکال فرد تریدر. تحلیل تکنیکال چیست

تحلیل تکنیکال چیست ؟ در شیوه تکنیکال فرد تریدر به طور مداوم در تلاش است تا با نگاهی به روندهای سابق، وضع فعلی و آینده را پیش‌بینی کند

آشنایی با انواع تحلیل تکنیکال؛ چند دسته و چند نوع؟

در عمل شاید بتوان با روش‌های متعددی انواع تحلیل تکنیکال را دسته‌بندی کرد. برخی افراد شاید بتوانند پنج یا شش نوع متفاوت از تحلیل‌های تکنیکال را معرفی کنند. اما در یک نگاه کلی و تخصصی، انواع تحلیل تکنیکال به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند.

  • تحلیل‌های مبتنی بر الگوهای نموداری(بصری و شکلی)
  • تحلیل‌های مبتنی بر شاخص‌های فنی(آماری)

در اولین دسته از تحلیل‌ها، از شکل‌ها و الگوهای تشکیل‌شده بر روی نمودار قیمت، که با خطوط و الگوهای ذهنی تکمیل و شناسایی می‌شوند، برای شناسایی وضعیت و پیش‌بینی آینده استفاده می‌شود. مثلاً بر مبنای برون‌یابی محل تلاقی دو خط، ورود یک خط به مساحت بین دو خط موازی یا الگوهایی دیگر از این دست، نقاط حمایت و مقاومت تعیین می‌شوند. اما در تحلیل‌های مبتنی بر شاخص‌های آماری جنبه بصری و ترسیم شکل وجود ندارد. صرفاً بر مبنای انجام اعمال ریاضی بر روی اعداد حاصل از آمارها، پیش‌بینی‌های لازم صورت می‌گیرد. نکته شایان ذکر در مورد انواع تحلیل تکنیکال این است که اساساً این دو دسته به طور کامل از هم مجزا نیستند. یعنی به طور معمول در کنار هم و به طور همزمان برای تحلیل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

الگوهای نموداری

تحلیل تکنیکال چیست ؟ در تحلیل‌های مبتنی بر الگوهای نموداری، بیشتر الگوهای شکل‌گرفته در چارت‌ها و نمودارها مبنای پیش‌بینی هستند

دو ابزار برای استفاده بهتر از شیوه‌های معاملاتی تحلیل تکنیکال

تریدرها با تخصص بالاتر و تجربه بیشتر، از همین ابزار برای ارائه سیگنال به کاربران و مشتریان خود استفاده می‌کنند. تریدرها توانمند با در اختیار داشتن اطلاعات حاصل از ابزارها و شاخص‌های تکنیکال، به پیش‌بینی مشخصی از آینده بازار می‌رسند. سپس پیش‌بینی خود را در مورد قیمت‌ها در اختیار کاربران آماتور قرار می‌دهند. این عمل که در واقع سیگنال‌دهی و نوع ارائه مشاوره و پیش‌بینی است اما همیشه ساده نیست. بعضاً سیگنال‌ها از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار هستند و برای تشریح آن‌ها به توضیح چندین شاخص و نمودار نیاز است.

در اینجاست که ربات کپی‌ترید متاتریدر 4 و 5 چارت گجت وارد می‌شود و کار را برای سیگنال دادن راحت‌تر می‌کند. از این ابزار کارآمد می‌توان برای ارسال سریع، آنی و دقیق سیگنال‌ها استفاده کرد. در آن سوی سکه اگر خودتان در حال حاضر یک تریدر کاملاً حرفه‌ای هستید اما وقت کافی برای تکرار الگوهای تحلیل خود ندارید، ما ربات معامله‌گر اختصاصی چارت گجت را به شما پیشنهاد می‌کنیم. با این ربات می‌توانید به صورت اتوماتیک معاملات خود را بر مبنای تحلیل‌ها و استراتژی‌های تکنیکالی که دارید برنامه‌ریزی کنید.