نظم در معامله گری

امروزه بازارهای مالی نقش مهمی در اقتصاد کشورهای جهان ایفا می‌کنند و فرصت‌های زیادی را در اختیار سرمایه‌گذاران برای کسب سود و افزایش سرمایه قرار می‌دهند. البته با توجه به سرعت معامله‌های انجام شده در بازارهای مالی، این فرصت‌ها با ریسک‌های بسیار زیادی روبرو خواهد بود. بنابراین کسانی که وارد این عرصه می‌شوند باید با تمامی فاکتورهای کسب موفقیت در آنها آشنا باشند. در غیر این‌صورت سرمایه و وقت خود را از دست خواهند داد. نظم معامله گری یکی از  این فاکتورهای مهم است که معامله‌گران برای موفقیت در معاملات خود باید تمامی شرایط اجرای آن را به خوبی آموزش ببینند. بر همین اساس ما سعی کرده‌ایم در مقاله پیش‌رو توضیحات مهمی را در این خصوص خدمتتان ارائه نماییم.

_نظم در معامله گری چیست؟

نظم معامله گری به چه معنا است؟

نظم در معامله گری یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در بازارهای مالی به حساب می‌آید. در حقیقت هر تریدری که بدون در نظر گرفتن این فاکتور وارد بازار شود، در بلند مدت هنگام انجام معاملات خود با شکست مواجه خواهد شد. باید بدانید که انضباط معاملاتی به معنای رفتار صحیح و اصولی معامله‌گر در تمامی وضعیت‌های معامله است.

چه هنگامی که ترید می‌کند چه زمانی که فقط به تماشای معاملات دیگران یا اخبار معاملاتی می‌پردازد. کسانی که در معامله کردن نظم نداشته باشند، امکان دارد حین انجام یک معامله پرسود ناگهان به معامله خود پایان دهند. در مقابل در حالی‌که پوزیشنی در حالت ضرر دارند با امید سوددهی، آن را باز نگه داشته و شاهد ضرر لحظه به لحظه آن باشند.

نحوه اجرای نظم معامله گری

به دست آوردن نظم در حین انجام معاملات، مسئله‌ای است که به راحتی می‌توان آن را فرا گرفت. در واقع تمامی افرادی که در بازارهای مالی فعالیت می‌کنند می‌توانند با رعایت نکاتی مشخص و بهره‌گیری از چند روش ساده که در ادامه به بیان آن‌ها خواهیم پرداخت، به یک معامله‌گر منظم تبدیل شوند.

۱. تغییر عادت‌های معاملاتی

اولین نکته برای تبدیل به یک معامله‌گر منظم و کسب سود و درآمد، کنار گذاشتن عادت‌های نادرست معاملاتی، شروع روش‌ها و استراتژی‌‌های جدید انجام معاملات به حساب می‌آید.

استفاده از ابزارهای معاملاتی

۲. استفاده از ابزارهای معاملاتی

شناخت ابزارهایی که بتوان به کمک آن استراتژی مشخصی برای انجام معاملات در بازهای مالی در نظر گرفت، فاکتور مهمی برای دست‌یابی به نظم معامله گری به حساب می‌آید. بنابراین در این قسمت به معرفی برخی از این ابزارهای معاملاتی خواهیم پرداخت:

  • اکسپرت یا ربات های معامله گر: ربات‌های معاملاتی برنامه‌ها و نرم‌افرزاهای کامپیوتری هستند که به کمک  زبان برنامه نویسی پیاده سازی می شوند، ربات معامله گر  با توجه به الگوریتم های از پیش تعیین شده اقدام به خرید و فروش میکند، اکسپرت‌ها  با تجزیه و تحلیل داده ها  در بازار، سیگنال‌های مشخصی را در اختیار تریدرها برای انجام معاملات قرار می‌دهند.
  • دستیار معامله گری: دستیار معامله‌گر نرم‌افزاری  است که به معامله‌گر در تحلیل بازار و انجام معاملات یاری می‌رساند. این ابزار بر اساس الگوریتم‌های مشخص شده‌ای روند انجام معاملات بازار را تجزیه و تحلیل کرده و توصیه‌هایی را برای ورود و خروج به بازار در اختیار تریدر قرار می‌دهد.

۳.ترک موارد مختل کننده نظم معامله گری

ترس از دست دادن موقعیت‌های مناسب، اضطراب جا ماندن از معامله‌گران دیگر یا انجام معامله‌های بیش از حد و طمع زیاد، مواردی هستند که منجر به اختلال در معامله‌گری و نظم در انجام معامله‌ها می‌شوند.

۴. پایبندی به سیستم معاملاتی

یکی دیگر از روش‌های نظم در معامله پس از انتخاب یک سیستم مناسب معاملاتی، پایبند بودن به آن در انجام معاملات به حساب می‌آید.

۵. درس گرفتن از معاملات گذشته

برای ایجاد نظم معامله گری هر معامله‌‌گری باید روند انجام معاملات خود را یادداشت کند تا با مطالعه آنها بتواند ایرادات را بررسی کرده و در روند معاملاتی آینده آنها را در نظر بگیرد.

۶. آموزش و یادگیری

کسانی که تمایل به موفقیت در بازار مالی دارند، برای اینکه بتوانند نظم و استراتژی مشخص و منظمی را در معاملات خود داشته باشند، باید به طور مداوم به دانش خود بیفزایند. در همین راستا شرکت در کلاس‌های آموزش معامله گری که به این منظور برگزار می‌شود، مطالعه کتب آموزشی مانند مربی معامله گری روزانه، شرکت در آزمون معامله گری که از آزمون‌های هفت‌گانه بازار سرمایه است، نمونه‌هایی از روند آموزش و یادگیری در بازارهای مالی به حساب می‌آیند.

آموزش و یادگیری معامله گری

۷. معامله گری با ذهن آگاهانه

معامله‌گران برای اینکه بتوانند نظم مشخصی را در معاملات خود داشته باشند باید با روش‌های صحیح مدیریت احساسات حین معامله آشنا باشند. در واقع باید بتوانند با چالش‌های روحی و احساسی موجود در بازار پر نوسان مالی مقابله کنند. در همین راستا آشنایی با روانشناسی معامله گری می‌تواند روش‌های سوگیری شناختی، خود کنترلی، نظم و انضباط ذهنی معامله‌گرها را برای انجام معاملات تقویت کند. باید بدانید روانشناسی بازار فارکس به تریدر می‌آموزد، به جنبه‌های روانی و احساسی معامله‌گری خود واقف باشد و تصمیمات درستی در بازارهای مالی و لحظه معامله کردن بگیرد.

۸. مدیریت ریسک

افرادی که در بازار‌های مالی به فعالیت می‌پردازند باید با به خوبی با شیوه‌های مدیریت ریسک آشنا باشند. در نظر گرفتن حد ضرر مناسب برای معامله، محدودیت‌هایی را برای جلوگیری از ضررهای احتمالی ایجاد می‌کند. پس باید یک معامله‌گر، حجم معاملاتی خود را متناسب با سرمایه و میزان تحمل ریسکی که دارد تعیین کند. در همین راستا استفاده از ابزارها و معاملات الگوریتمی، از روش‌های مدیریت ریسک و نظم معامله گری به حساب می‌آید و می‌تواند به معامله‌گر جهت حفظ سرمایه یاری برساند. البته شاید در اینجا برخی از افراد بپرسند معاملات الگوریتمی چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم معاملات الگوریتمی، معاملات خودکاری هستند که به کمک برنامه‌های کامپیوتری بدون دخالت معامله‌گر با برنامه از پیش تعریف شده و مشخصی انجام می‌شوند.

سخن پایانی

ایجاد نظم و تبعیت از یک روش مشخص در انجام معاملات مالی، یکی از اصول مهم معامله‌گری به حساب می‌آید. باید به این نکته توجه نمایید که بازارهای مالی از جدیدترین روش‌های معاملاتی حضور افراد در معامله‌گری به حساب می‌آیند. به طوری‌که تنها خود شخص مسئول مستقیم معاملات انجام شده در آن است. پس باید برای موفقیت در این بازار با جدیدترین روش‌های معاملاتی آشنا باشد و بتواند با تمرین و تکرار آنها و کمک گرفتن از ابزارهای جدید معامله‌گری درصد موفقیت خود را افزایش دهد.