استفاده از اندیکاتورهای شخصی

استفاده از اندیکاتورهای شخصی به عنوان یک شاخص تکنیکالی می‌تواند باعث بررسی تحلیل‌ها شده و برای پیش‌بینی یا تأیید آن‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. به طور معمول ‌اندیکاتور‌ها از طریق ابزار‌های ریاضی و فرمول‌ها محاسبه شده و می‌توانند به تحلیلگر در معامله و تصمیم‌گیری کمک کنند. این ابزار در بازار‌های مالی برای تحلیل نمودار توسط تریدر‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر کدام از ‌اندیکاتور‌ها کاربرد خاصی داشته و می‌توانند داده‌های مختلفی را به معامله‌گران ارائه کنند. اغلب تریدر‌ها ترکیبی از ‌اندیکاتور‌ها را برای بررسی و تحلیل قیمت‌ها به کار می‌برند. در ادامه ضمن معرفی ‌اندیکاتور‌های تریدینگ ویو، به مزایا و روشهای ساخت اندیکاتورهای شخصی اشاره خواهیم کرد.

اندیکاتور فارکس چیست؟

در پاسخ به سوال اندیکاتور فارکس چیست؟ باید گفت اندیکاتور‌ها با تحلیل بازار ارز دیجیتال ز‌مان مناسب خرید و فروش این ارز‌ها را تشخیص داده و می‌توانند پروژه‌های دارای ارزش سرمایه‌گذاری را شناسایی کنند. در صورتی که معامله‌گران مزایای استفاده از ‌اندیکاتور‌های مهم و مناسب را بدانند، می‌توانند به تحلیل بازار پرداخته و آن را از منظر اقتصاد کلان درک کنند. همچنین ‌اندیکاتور به معامله‌گران کمک می‌کند تا فرصت‌های سودآور و نقاط مناسب ورود به بازار را شناسایی کنند.

وظیفه اصلی‌ اندیکاتور‌ها در نمودار تکنیکال استفاده از محاسبات ریاضی، به کارگیری داده‌های مربوط به قیمت یا حجم معاملات و پیش‌بینی روند قیمتی آن در آینده است. همچنین یک ‌اندیکاتور به تنهایی نمی‌تواند روند بازار را در آینده پیش‌بینی کند. مهم‌ترین استراتژی به کارگیری ترکیبی از اندیکاتورهای متاتریدر است.

مزایای استفاده از اندیکاتورهای شخصی

مهم‌ترین مزایای استفاده از اندیکاتورهای شخصی در فارکس

اندیکاتور‌ها به عنوان یک ابزار کاربردی می‌توانند مزایای بسیار زیادی به همراه داشته باشند. البته برخی از معامله‌گران مبتدی تصور می‌کنند این ابزار به تنهایی می‌تواند برای آن‌ها معجزه کند. اما باید توجه داشت که ‌اندیکاتور‌ها در صورت به کارگیری مناسب می‌توانند مفید باشند. برخی از مزایای مهم استفاده از اندیکاتورهای شخصی در تحلیل تکنیکال شامل موارد زیر است.

  • داشتن سرعت و دقت بالا برای محاسبه
  • امکان بررسی رفتار و الگو‌ها در گذشته
  • پیش‌بینی اتفاقات در آینده
  • توجه به استراتژی و شخصی‌سازی کردن ‌اندیکاتور
  • استفاده از‌اندیکاتور روی نمودار

معایب استفاده از اندیکاتورهای شخصی

اندیکاتور‌ها می‌توانند بر اساس نوع، مزیت‌های متفاوتی را ارائه کنند. اما باید توجه داشت این ‌اندیکاتور‌ها در زمانی که به طور مناسب به کار گرفته نشوند، می‌توانند معایبی نیز به همراه داشته باشند. از جمله معایب همین ‌اندیکاتور‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • امکان ریپینت کردن
  • متاخر بودن در برخی ‌اندیکاتور‌ها
  • تأثیر‌گذاری بیشتر اتفاقات در گذشته روی محاسبات
  • عدم توانایی ‌اندیکاتور برای پیش‌بینی آینده به شکل دقیق
  • داشتن عملکرد نامناسب در تایم فریم‌های پایین

استفاده از اندیکاتورهای شخصی به جای تحلیل دستی

یکی از موارد مهم برای معامله‌گران حرفه‌ای توجه به رفتار‌های ناگهانی و جهش‌های قیمتی است. این رو تحلیل‌های دستی نمی‌توانند شانسی برای رقابت و موفقیت این معامله‌گران ایجاد کنند. تحلیل‌های دستی و سنتی تنها‌ روی یک نماد صورت گرفته و امکان بررسی موقعیت‌های معاملاتی در سایر نماد‌ها را فراهم نمی‌کند. به همین دلیل استفاده از ابزار‌های محاسباتی و تحلیلی برای بررسی سریع و دقیق به صورت موازی حیاتی است.

امروزه تحلیلگران و معامله‌گران بازار‌های مالی با سایت تریدینگ ویو آشنایی کامل دارند. زبان برنامه‌نویسی اختصاصی این سایت پاین اسکریپت است که برای ساخت ‌اندیکاتور به کار می‌رود. این در بازار کریپتو کارنسی و فارکس نیز می‌تواند کاربرد داشته باشد.

بدون استفاده از ابزار‌های معاملاتی و ‌اندیکاتور‌های مناسب امکان تحلیل تکنیکال کارآمد وجود ندارد استراتژی معاملاتی مناسب از انجام اشتباهات رایج جلوگیری کرده و باعث بهبود مدیریت ریسک خواهد شد. همچنین با استفاده از اندیکاتورهای شخصی می‌توان فرصت‌های مهم را شناسایی کرد.

ساخت اندیکاتور شخصی

ساخت اندیکاتور شخصی در تریدینگ ویو

مزایای اختصاصی فراوان ساخت ‌اندیکاتور در پلتفرم تریدینگ ویو باعث شده تا توجه بسیاری از افراد به آن جلب شود. آموزش ساخت ‌اندیکاتور مربوط به تریدینگ ویو شامل مراحل زیر خواهد بود.

انتخاب ‌اندیکاتور مناسب

در ابتدا باید نوع ‌اندیکاتور از قسمت ‌اندیکاتور در تریدینگ ویو انتخاب شود. تریدینگ ویو شامل طیف وسیعی از ‌اندیکاتور‌های پیش فرض است. اما هر کاربر می‌تواند ‌اندیکاتور‌های سفارشی خود را نیز ایجاد کند.

کد‌نویسی و استفاده از اندیکاتورهای شخصی

برای نوشتن کد اندیکاتورهای اختصاصی باید از زبان برنامه‌نویسی پاین اسکریپت استفاده کرد. این زبان برنامه‌نویسی بسیار قدرتمند و ساده بوده و به شکل خاص تنها برای این سایت طراحی شده است.

تست کد‌های نوشته شده برای ‌اندیکاتور

پس از نوشتن کد‌ها باید آن‌ها را تست کرد تا نسبت به درستی عملکرد آن‌ها مطمئن شد. برای این کار ابزار Add to chart در تریدینگ ویو قرار دارد. با استفاده از این ابزار ‌اندیکاتور ساخته شده به چارت شما اضافه و در نهایت امکان بررسی عملکرد آن وجود خواهد داشت. همچنین امکان ساخت اندیکاتور با هوش مصنوعی نیز وجود دارد.

انتشار ‌اندیکاتور ساخته شده

در این مرحله، پس از اطمینان از عملکرد صحیح ‌اندیکاتور می‌توان آن را برای دیگر تریدر‌ها نیز منتشر کرد. برای این کار بخش Publish Andicator در تریدینگ ویو قرار گرفته است.

معرفی بهترین ‌اندیکاتور‌ها برای تحلیل تکنیکال

اطلاع از بهترین ‌اندیکاتور با توجه به استراتژی معاملاتی مهم است. در حال حاضر تعداد ‌اندیکاتور‌های موجود در بازار بسیار زیاد بوده و بهترین آن باید بر اساس نیاز کاربر انتخاب شود. در ادامه برخی از ‌اندیکاتور‌های مورد استفاده در تحلیل تکنیکال آمده است.

  • اندیکاتور شاخص قدرت نسبی یا rsi
  • اندیکاتور ATR یا میانگین بازه حقیقی
  • اندیکاتور MACD مک دی
  • اندیکاتور بولینگر باند
  • اندریکاتور آرون AROON
  • اندیکاتور Stochastic

استراتژی‌های مناسب برای ترکیب ‌اندیکاتور‌ها

استفاده از اندیکاتورهای شخصی با توجه به مزایا و معایب خاص خود می‌تواند باعث ضعف دیگر ‌اندیکاتور‌ها را پوشش دهد. اغلب ترید‌ها از دو یا چند ‌اندیکاتور مختلف به صورت ترکیبی استفاده می‌کنند. اگر اندیکاتورها به شیوه مختلف و مناسب با یکدیگر ترکیب شوند، می‌توانند تاییدیه‌ها و سیگنال‌های قوی را دریافت کنند. بدین ترتیب ترکیب آن‌ها به استراتژی و نیاز معاملاتی بستگی دارد. از جمله استراتژی‌های متداول برای ترکیب ‌اندیکاتور‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ترکیب ‌اندیکاتور‌های دنبال‌کننده و ‌اندیکاتور‌های موسوم به مومنتوم
  • ترکیب دو ‌اندیکاتور حجم و نوسان با یکدیگر
  • ترکیب ‌اندیکاتور‌های مشابه با یکدیگر
  • ترکیب ‌اندیکاتور‌های متعلق به دسته‌های مختلف با یکدیگر

نتیجه‌گیری

در حال حاضر ‌اندیکاتور‌ها از ابزار‌های کاربردی برای تحلیل تکنیکال محسوب می‌شوند که می‌توانند یک دید کلی و مناسب از اطلاعات بازار ارائه کنند. در این مطلب به معرفی ‌اندیکاتور‌های تحلیل تکنیکال و روش ساخت آن در بازار ارز دیجیتال پرداخته شد. برای استفاده از اندیکاتورها و استراتژی های شخصی کاربردی برای تحلیل بهتر است ابتدا استراتژی معاملاتی مشخص شود. سپس بر اساس نیاز‌های موجود می‌توان از اندیکاتور های تحلیل تکنیکال به صورت ترکیبی استفاده کرد.