استراتژی های متداول در فارکس

بازار ارزهای دیجیتال جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد جهان دارد به گونه‌ای که بسیاری از سرمایه‌گذاران این عرصه به سود و درآمدهای کلان دست یافته‌اند. بازار فارکس یکی از بزرگترین و بهترین بازارهای ارز دیجیتال است که توانسته است نظر بسیاری از سرمایه‌گذران را به خود جلب کند. آنچه موجب سودآوری در این بازار می‌شود، مهارت در پیش بینی بازار با کمک یک سری استراتژی‌های خاص است. با توجه به مطالب ذکر شده آشنایی با استراتژی های متداول در فارکس، از اصلی‌ترین و مهمترین راه‌های رسیدن به سودآوری است. از این رو این مقاله به این مبحث مهم اختصاص یافته است.

آشنایی با استراتژی معاملاتی فارکس

استراتژی معاملاتی فارکس به مدت زمانی که یک معامله‌گر صرف تعیین زمان خرید و فروش یک جفت ارز می‌کند، اطلاق می‌شود. بکارگیری استراتژی های متداول در فارکس شرایطی را برای تجزیه و تحلیل بازار فراهم می‌کند. این امر نه تنها موجب افزایش سودآوری می‌شود بلکه میزان ریسک را نیز کاهش می‌دهد. در فارکس می‌توان شاهد طیف وسیعی از استراتژی‌ها بود که بسته به شرایط معامله‌گر تنها یکی از آنها کارآمد است. بنابراین در انتخاب بهترین استراتژی در وهله اول لازم است که هدف و منبع معامله مورد ارزیابی قرار گیرد. سپس فاکتورهای زیر مورد بررسی قرار گیرد:

  • مقدار زمان لازم برای معامله
  • فراوانی فرصت‌های معاملاتی
  • فاصله معمول تا هدف

آشنایی با انواع استراتژی معاملاتی

در راستای معرفی  استراتژی های متداول در فارکس در ادامه چند مورد از آنها مورد بررسی قرار خواهد گرفت. بدون شک با در نظر گرفتن ملاک‌هایی همچون مدت زمان معامله و نسبت ریسک به پاداش معامله می‌توان بهترین انتخاب را داشت.

پرایس اکشن در فارکس

یکی از استراتژی های متداول در فارکس، پرایس اکشن است. در این استراتژی رفتار حرکتی قیمت مورد بررسی قرار میگیرد. در معاملات گوناگون این استراتژی به تنهایی می‌تواند معاملات را به سود برساند استفاده از آن نیاز مند تجربه کافی جهت تحلیل حرکت های گذشته بازار است. این استراتژی در تمامی بازه‌های زمانی اعم از کوتاه، متوسط و طولانی مدت قابل استفاده است به همین دلیل بسیاری از معامله‌گران به استفاده از آن گرایش دارند. به منظور تعیین نقاط ورود و خروج پرایس اکشن می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد:

  • فیبوناچی اصلاحی
  • سایه کندل
  • تشخیص روند
  • حمایت و مقاومت

معامله در مناطق رنج

از دیگر استراتژی های متداول در فارکس، معامله در مناطقر  رنج است. با کمک این استراتژی می‌توان نقاط حمایت و مقاومت را شناسایی کرد. انجام معاملات در نواحی تعیین شده، در هنگامی که بازار نوسانات مهمی ندارد، منجر به سودآوری می‌شود. لازم به ذکر است تحلیل تکنیکال نقش مهمی را در استراتژی معامله در مناطق دنج ایفا می‌کند. مدت زمان مشخصی را برای استفاده از این استراتژی نمی‌توان تعیین کرد اما شکسته شدن خطوط مقاومتی و حمایتی، نشانه‌ای برای بستن معامله است. در نهایت باید گفت استفاده از این استراتژی به کسانی که تمایل به سرمایه‌گذاری طولانی مدت دارند و مهارت آنها در سطح بالایی است، توصیه می‌شود.

روند محور

در بین استراتژی های متداول در فارکس، آسانترین آنها استراتژی روند محور است. همین امر موجب شده است بسیاری از معامله‌گران فارغ از میزان تجربه خود به استفاده از آن روی آورند. در این استراتژی با بهره بردن از مومنتوم جهت‌دار می‌توان به سود رسید. استفاده از این استراتژی  برای معاملات میان مدت و طولانی مدت توصیه می‌شود. همچنین بهتر است معامله‌گرانی به استفاده از آن روی آورند که مهارت بالایی در تحلیل تکنیکال دارند.

 

استراتژی های متداول در فارکس

استراتژی های متداول در فارکس

 

پوزیشن یا پوزیشن تریدینگ

افرادی که بر روی فاکتورهای فاندامنتال متمرکز هستند و قصد سرمایه‌گذاری طولانی مدت در فارکس را دارند بهتر است از استراتژی پوزیشن یا پوزیشن تریدینگ استفاده کنند. این استراتژی در تمامی بازارهای معاملاتی از جمله بازار بورس کارایی دارد. لازم به ذکر است به منظور افزایش سودآوری می‌توان در کنار این استراتژی از برخی از روش‌های تحلیل تکنیکال همچون نظریه موج الیوت استفاده کرد. اگرچه میزان سرمایه لازم برای ورود به این بازار محدودیتی ندارد اما به منظور افزایش سود تسلط به تحلیل فاندامنتال و تکنیکال الزامی است.

معامله‌گری روزانه

از دیگر استراتژی های متداول در فارکس، معامله گری روزانه است. در این روش ابزارهای مالی در همان روز معامله مورد استفاده قرار خواهند گرفت از این رو امکان انجام چندین معامله در روز وجود خواهد داشت. این استراتژی برای معاملات کوتاه مدت (چند دقیقه تا چند ساعت) کارایی دارد. استفاده از این روش شانس انجام معاملات و در نتیجه سودآوری را افزایش می‌دهد. اما لازمه رسیدن به این سود مهارت بسیار بالا در انجام تحلیل تکنیکال است.

نوسان گیری کوتاه مدت

نوسان گیری کوتاه مدت یا اسکالپینگ یکی دیگر از استراتژی های متداول در فارکس است که بر پایه معاملات زیاد و مکرر شکل گرفته است. در واقع در این روش پوزیشن‌های مختلف به صورت دستی و یا با کمک الگوریتم با الگوی از پیش تعیین شده، باز و بسته می‌شود. این استراتژی برای سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت کارایی دارد و میزان سود آن بسیار محدود است. در نهایت توصیه می‌شود از این استراتژی برای جفت ارزهایی که نقدشوندگی بالایی دارند، استفاده شود.

استراتژی های متداول در فارکس

نوسان گیری در فارکس

بهترین شیوه استفاده از استراتژی های متداول در فارکس

در این بخش به تعدادی از استراتژی های متداول در فارکس اشاره شد. همانگونه که مشهود است انتخاب و اعمال هر کدام از این استراتژی‌ها پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. به همین دلیل بسیاری از معامله‌گران به استفاده از ربات‌ها روی می‌آورند. اما بدون شک هیچ رباتی نمی‌تواند به خوبی خود معامله‌گر بهترین استراتژی را اعمال کند. از این رو توصیه می‌شود معامله گران در جهت افزایش سودآوری و سهولت کار، اقدام به سفارش اکسپرت یا ربات معامله گر متاتریدر و تریدینگ ویو کنند. با سفارش اکسپرت یا ربات معامله‌ گر این امکان فراهم می‌شود که معاملات به صورت اتوماتیک و به صورت 24 ساعته مطابق با استراتژی شخصی معامله‌گر پیش رود. همچنین به منظور کپی کردن معاملات در حساب های معاملاتی با بالاترین دقت و در کمترین زمان می‌توان به استفاده از کپی ترید چارت گجت روی آورد.