ربات ارز دیجیتال؛ از افسانه تا واقعیت!

خرید و سفارش طراحی ربات ارز دیجیتال، می‌تواند آینده شما را به معنی واقعی کلمه تغییر دهد! این ابزار کاربردی و مهم، به مانند شمشیری دو لبه، هم مزایایی دارد و هم می‌تواند معایب و مشکلاتی را ایجاد کند. موضوع و مسئله اصلی این است که شما تا چه حد این شمشیر را می‌شناسید؟ کدام مسائل و مشکلات را می‌تواند ایجاد کند و در کجا ناجی شماست؟ آیا راهی برای از بین بردن معایب و مشکلات آن وجود دارد؟ آیا ربات ارز دیجیتال می‌تواند موفقیت را تضمین کند؟ این‌ها پرسش‌هایی هستند که پس از مطالعه متن می‌توانید به آن‌ها پاسخ دهید.

ربات ارز دیجیتال چیست؟

ربات ارز دیجیتال به این منظور طراحی شده که به جای شما فکر کند، به جای شما تصمیم بگیرد و به جای شما اجرا کند! این ربات‌ها در عمل برنامه‌های کامپیوتری هستند که برای انجام تجزیه و تحلیل عمیق داده‌ها در معاملات ارز دیجیتال توسعه یافته‌اند. آن‌ها با الگوریتم و برنامه مشخصی که دارند، با اجازه شما به حساب کاربری‌تان متصل شده و به انجام معاملات می‌پردازند. این کار با پیروی از قواعد از پیش تعیین‌شده‌ای مطابق با نیاز و تنظیم کاربر صورت می‌گیرد. به این شکل که ربات از کاربر، معیارها، استراتژی‌ها و کمیت‌های لازم را دریافت کرده و سپس بر مبنای این برنامه دریافتی به فعالیت می‌پردازد. در اصل می‌توان گفت کاربر نقشه راه را برای ربات ارز دیجیتال تعیین می‌کند.

پس از آن، ربات به صورت خودکار و بدون نیاز به دخالت کاربر، بسته به معیارها، به خرید و فروش ارزهای دیجیتال می‌پردازد. از آن جایی که ربات معامله‌گر ارز دیجیتال، بر مبنای قواعد تعیین‌شده کار می‌کند، توانایی آن‌ها برای تصمیم‌گیری حول محور نوسانات قیمت می‌چرخد. مثلاً تصمیم می‌گیرد که با رسیدن یک شاخص به حدی معین، در کنار رسیدن قیمت به میزان خاصی، ارز دیجیتال مدنظر را خریداری کند. آنچه مسلم است این ربات‌ها به صورت مداوم داده‌ها و اعداد را از بازار ارز دیجیتال دریافت کرده و پس از پردازش و تحلیل، بر مبنای برنامه‌ریزی کاربر به آن واکنش نشان می‌دهند. این شیوه کار مزایای جالبی دارد که موجب فراگیری و گستردگی استفاده از ربات ارز دیجیتال می‌شوند. در ادامه به تفصیل این مزایا را بررسی می‌کنیم.

آیا ربات ارز دیجیتال انواع مختلفی دارد؟

اساس کار و شیوه عملکرد همه ربات‌ها تقریباً یکسان است. همه آن‌ها داده‌هایی را از بازار ارز دیجیتال دریافت کرده و سپس به تحلیل و بررسی آن‌ها می‌پردازند. با این حال اما برخی از انواع ربات ارز دیجیتال ممکن است در برخی جزئیات تفاوت داشته باشند. پیش از هر چیز باید بدانیم که روش‌های مختلفی برای دسته‌بندی انواع ربات ارز دیجیتال وجود دارد. به عنوان مثال یکی از روش‌های دسته‌بندی و تمایزبخشی بین انواع ربات‌ها، دسته‌بندی آن‌ها بسته به صرافی است که به آن متصل می‌شوند. ربات صرافی باینانس، ربات صرافی کوکوین، ربات صرافی بای‌بیت از جمله این ربات‌ها هستند. به عنوان مثال ربات صرافی کوکین، به صورت اختصاصی به تریدرهای این صرافی خدمات لازم را ارائه می‌کند.

در کنار روش فوق برای دسته‌بندی انواع ربات ارز دیجیتال، یکی دیگر از روش‌های متداول، دسته‌بندی آن‌ها بر مبنای کاربردهای خاصی است که دارند. برخی از انواع ربات معامله‌گر ارز دیجیتال، به صورت مستقیم و بلاواسطه به خرید و فروش ارز نمی‌پردازند. بلکه برخی عملکردها و قابلیت‌های ویژه را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. این ربات‌ها گاهاً اطلاعاتی خاص را به کمک اندیکاتورها و قواعد مشخصی استخراج کرده و به کاربر اعلام می‌کنند. برخی از این ربات‌ها با عملکرد خاص را می‌توانید در صفحه فروشگاه مشاهده کنید.

مطلب مرتبط:‌ استراژی معاملاتی

نمایی از نحوه کارکرد و تنظیم ربات صرافی کوکوین

نمایی از نحوه کارکرد و تنظیم ربات صرافی کوکوین

مزایای استفاده از ربات ارز دیجیتال

استفاده از ربات ارز دیجیتال می‌تواند بسیاری از چالش‌ها و سختی‌های موجود در مسیر تبدیل شدن به یک تریدر تراز اول را برطرف کند. در ادامه نگاهی داریم به مزایای ربات و اثرات مثبتی که در حل چالش‌های بازار ارز دیجیتال دارد. یک ربات ارز دیجیتال با کدام خصیصه‌ها و ویژگی‌ها چالش‌ها را به فرصت تبدیل می‌کند؟

دوری از احساسات و تصمیم‌گیری بهتر

بی‌احساس بودن ربات ارز دیجیتال، مزیت بسیار مهمی است! یکی از موانع مهم در مسیر موفقیت تریدرها، تله‌های احساسی و اشتباهات ناشی از حالت‌های روانی است. تریدرها در لحظه تحت تأثیر حالت‌های روانی بعضاً تصمیمات غلطی گرفته و ناخواسته به دومینوی ضرر و زیان وارد می‌شوند. بازار ارز دیجیتال به خودی خود بخاطر سطح بالای نوساناتی که دارد خطر افتادن در این تله‌های احساسی و روانی را تشدید می‌کند. تریدر به‌سادگی ممکن است دچار ترس کاذب یا اطمینان بیش از حد شود! اما ربات ارز دیجیتال، چون یک ربات است، در مواقع تصمیم‌گیری با هیچ نوع احساس و تله روانی روبرو نیست. پس بدون درگیر شدن با تغییر تصمیم لحظه‌ای بخاطر شرایط روحی، همیشه استراتژی و پلن شما را به اجرا درمی‌آورد.

بیشتر بخوانید:  زبان برنامه نویسی برای ربات معامله گر

یکی از مهم‌ترین دغدغه و چالش تریدرها رهایی از دام‌های ذهنی و روانی است!

یکی از مهم‌ترین دغدغه و چالش تریدرها رهایی از دام‌های ذهنی و روانی است!

صرفه‌جویی در زمان با ربات ارز دیجیتال

ربات ارز دیجیتال خسته نمی‌شود و در حین کار به هیچ وقفه‌ای نیاز ندارد. این یعنی او می‌تواند 24 ساعته و 7 روز هفته، بازار را رصد کرده و طبق برنامه به انجام معاملات بپردازد. یک انسان نرمال به هیچ عنوان قادر به ادامه کار در این گستره زمانی نیست. حتی اگر شخص بتواند مدت زمان فعالیت خود را در شبانه‌روز به بیش از 16 ساعت هم برساند این موضوع مشکل‌ساز است. زیرا خستگی ناشی از کار کردن مداوم توانایی او برای تصمیم‌گیری مؤثر و سودآفرین را کاهش داده یا از بین می‌برد! اما ربات معامله‌گر ارز دیجیتال به هیچ عنوان با چنین محدودیتی روبرو نیست. او از یک الگوریتم و خطوط کدنویسی روشنی پیروی کرده و تا ابد نیز قادر به ادامه فعالیت مداوم است.

گستردگی بیشتر زاویه دید در بازار

یکی از موضوعات مهمی که می‌تواند به پاشنه آشیل تریدرها تبدیل شود، نداشتن یک دید کامل نسبت به بازار است. بازار کریپتو بسیار گسترده بوده و ارزهای بسیار متنوعی در آن مبادله می‌شوند. به همین خاطر همواره فرصت‌های متعدد و گوناگونی در سراسر این بازار در جریان هستند. اما تریدری که صرفاً بر بخش محدودی از بازار متمرکز است این فرصت‌های متعدد و گوناگون را نمی‌بیند و در نتیجه از دست می‌دهد. اما یک ربات ارز دیجیتال کارآمد و قدرتمند می‌تواند حجم بسیار وسیع‌تری از بازار را زیر نظر داشته و فرصت‌های موجود را بهتر شناسایی کند. مثلاً اگر یک کاربر انسانی صرفاً 10 رمزارز را می‌تواند مورد پایش و تحلیل قرار دهد، این عدد برای ربات ارز دیجیتال می‌تواند به 100 رمزارز مختلف برسد! کافیست یک روز کاری را به راه‌اندازی و تعیین برنامه‌های آن اختصاص دهید.

بیشتر بدانید: بهترین ساعت ترید

امروز صدها ارز دیجیتال سودآور در جهان وجود دارد

امروز صدها ارز دیجیتال سودآور در جهان وجود دارد که هر کدام فرصت‌های خاصی را به تریدرها می‌دهند

تحلیل و تصمیم‌گیری سریع با ربات ارز دیجیتال

یک ربات معامله‌گر ارز دیجیتال هیچ زمانی را برای تصمیم‌گیری و اجرای تصمیمات خود از دست نمی‌دهد. در یک ربات قدرتمند فاصله بین تحلیل، تصمیم‌گیری و اجرای تصمیم، تقریباً صفر است! این در حالی است که ذهن و بدن انسان چنین ظرفیتی نداشته و معمولاً زمان قابل توجهی را حتی برای اجرایی کردن تصمیم خود از دست می‌دهد. این زمان‌های سوخته در بازار پرنوسان ارز دیجیتال، می‌توانند بهایی گزاف داشته باشند. پس با استفاده از ربات ارز دیجیتال می‌توانید سرعت تحلیل، تصمیم و اجرای تصمیم را به بیشترین حد ممکن برسانید! با این وجود دیگر لازم نیست نگران سرعت عمل و قدرت واکنش ذهن یا دستان خود باشید.

فرصتی طلایی برای تریدرهای کم‌تجربه

افرادی که به‌تازگی وارد بازار ارز دیجیتال می‌شوند، مطمئناً از همان آغاز به کار عملکرد ایده‌آلی ندارند. یا حتی برخی افراد اصلاً علاقه‌ای به حرفه‌ای شدن در این حوزه ندارند اما نمی‌توانند از سود سرشار آن صرف نظر کنند. این دو دسته از کاربران و تریدرها، می‌توانند از مزایای ربات معامله‌گر ارز دیجیتال به نفع خود بهره ببرند.

افراد تازه‌کار می‌توانند استراتژی‌های مختلف را که از پیش آماده است، بر روی ربات خود اجرا کرده و با سهولت و سادگی بسیار بیشتری آن‌ها را اجرا کنند. آن‌ها در عین حال عملکرد و شکل کارایی استراتژی‌های مختلف را نیز بدون ریسک بالایی یاد می‌گیرند. در مورد کاربرانی نیز که صرفاً به سود این روند چشم دوخته‌اند، باید گفت می‌توانند بدون درگیری زیادی با بازار صرفاً سیگنال‌ها و برنامه‌های دریافتی از تریدرهای حرفه‌ای را به ربات داده و از سودآوری آن لذت ببرند. البته این صرفاً تا حد خاصی جوابگو است و انجام آن بدون داشتن هیچ دانشی در مورد بازار ممکن نیست.

تریدرهای کم‌تجربه با استفاده از ربات می‌توانند خود را تقویت کنند

تریدرهای کم‌تجربه با استفاده از ربات می‌توانند خود را تقویت کنند

معایب استفاده از ربات ارز دیجیتال

در کنار مزایای فوق، استفاده از ربات ارز دیجیتال، معایب و مشکلات خاصی را نیز به همراه دارد. به هر حال هر ابزار، وسیله یا حتی مثلاً دارو هم، در کنار مزایا و اثرات مثبتی که دارد، عوارض و معایبی را نیز به همراه دارد. مسئله مهم و اساسی این است که اولاً آیا مزایا از معایب بیشتر هستند یا نه؟ ثانیاً راهی برای کاهش این عوارض وجود دارد یا نه؟ در پایان این بخش به پرسش مذکور پاسخ می‌دهیم. اما پیش از آن به اصلی‌ترین معایب این ابزار می‌پردازیم.

الزامی بودن نظارت

برخی افراد تصور می‌کنند که پس از راه‌اندازی و شروع به کار ربات ارز دیجیتال می‌توانند آن را برای همیشه رها کرده و صرفاً از سود آن لذت ببرند. اما این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد! حتی با وجود حد بالایی از برنامه‌پذیری و عملکرد اتوماتیک، ربات همچنان به نظارت و کنترل موردی کاربر نیاز دارد. شاید نیازی نباشد که به صورت مداوم دائمی آن را کنترل کنید اما نظارت موردی و دوره‌ای الزامی است.

در بسیاری مواقع باید به منظور رصد اشتباهات احتمالی، ربات را زیر نظر داشته باشید. در این صورت به محض مشاهده اشتباه یا هر نوع خطای احتمالی، ربات را غیرفعال کرده و از ایجاد ضرر و زیان بیشتر جلوگیری می‌کنید. از سوی دیگر فراموش نکنید که به عنوان یک تریدر حرفه‌ای باید به صورت مداوم قواعد و استراتژی‌های کاری خود را بهبود ببخشید. پس سوای حصول اطمینان از کارکرد درست ربات، باید بسته به نیاز تنظیمات آن را آپدیت کنید. به این دو علت، ربات معامله‌گر ارز دیجیتال همچنان به نظارت و کنترل نیاز دارد.

 

نمی‌توان ربات را به صورت کامل رها کرد و نظارتی بر نحوه عملکرد آن نداشت

نمی‌توان ربات را به صورت کامل رها کرد و نظارتی بر نحوه عملکرد آن نداشت

خطرات امنیتی بالقوه

ربات ارز دیجیتال به صورت بالقوه در معرض برخی خطرات امنیتی خاص قرار دارد. این ربات‌ها با استفاده از یک (API) به حساب کاربری شما متصل می‌شوند. این یعنی کاربران به آن‌ها اجازه دسترسی مداوم و خود به خودی به حساب کاربری و به تبع آن موجودی حساب را می‌دهند. پس ربات نوعی از خودمختاری و ابتکار عمل را برای کنترل دارایی و موجودی شما دارد. در اینجاست که ربات‌ها به طعمه و هدف جذابی برای هکرها تبدیل می‌شوند. آن‌ها ربات ارز دیجیتال را به قصد دسترسی به حساب کاربری شما مورد هدف و حمله سایبری قرار می‌دهند. اگر ربات از امنیت کافی برخوردار نباشد و نتواند نفوذناپذیر ظاهر شود، در عمل دارایی و موجودی شما در معرض تهدید هکرها قرار می‌گیرد.

هر قدر خطا و ضعف در کدنویسی و برنامه‌نویسی ربات بیشتر باشد، شانس وقوع خطا بیشتر است

هر قدر خطا و ضعف در کدنویسی و برنامه‌نویسی ربات بیشتر باشد، شانس وقوع خطا بیشتر است

ارور و وقفه در عملکرد ربات ارز دیجیتال

یکی دیگر از معایب و آسیب‌های احتمالی در استفاده از ربات معامله‌گر ارز دیجیتال، احتمال ایجاد ارور، لگ و وقفه‌های پیش‌بینی‌نشده است. ربات گاهاً در اصطلاح دچار ناپایداری در کدنویسی هستند. به این معنی که برنامه‌نویسی و طراحی آن‌ها ممکن است نواقصی داشته باشد که در برخی موقعیت‌های خاص دچار ارور، خرابی و وقفه ناگهانی شوند. یا حتی بدون وقفه کامل با لَگ زدن و کند شدن، نتوانند به‌درستی تصمیم‌گیری کنند. از آنجایی که اغلب کاربران بدون نظارت و پایش مداوم ربات را رها می‌کنند چنین اتفاقاتی می‌تواند ضرر و زیان قابل توجهی به همراه داشته باشد. در برخی مواقع کاربران از ارور و وقفه ایجاد شده مطلع نمی‌شوند و ربات برای مدت زمانی طولانی تمام فرصت‌های سودآوری را از دست می‌دهد.

نبود انعطاف‌پذیری در تصمیمات و عملکرد

ما به عنوان یکی از اصلی‌ترین مزایای ربات معامله‌گر ارز دیجیتال به نبود احساسات و تصمیمات لحظه‌ای در روند کار آن اشاره کردیم. این نبود احساسات، واکنش لحظه‌ای و تصمیمات ناگهانی، قطعاً یک مزیت مهم است. اما نباید فراموش کرد که این مزیت در برخی مواقع خاص می‌تواند به یک عیب جدی تبدیل شود! ربات قادر به درک موقعیت‌های اورژانسی و تغییرات ناگهانی پیش‌بینی‌نشده در بازار نیست. گاهاً بازار وارد یک وضعیت غیرنرمال می‌شود و قواعد و تحلیل‌های قبلی را نقض می‌کند. در چنین شرایطی یک تریدر حرفه‌ای در لحظه تصمیم مناسب را اتخاذ کرده و می‌تواند نسبت به شرایط واکنش نشان دهد. اما آیا ربات چنین قابلیتی دارد؟ قطعاً پاسخ منفی است. ربات معامله‌گر ارز دیجیتال به هیچ عنوان نمی‌تواند از دایره قواعدی که تعیین کرده‌اید خارج شود و این یعنی قادر به واکنش لحظه‌ای نیست!

راهی برای فرار از معایب ربات ارز دیجیتال

با در کنار هم قرار دادن مزایا و معایب ربات ارز دیجیتال، مهم‌ترین پرسشی که به ذهن خطور می‌کند این است که راهی برای رفع معایب هست؟ مزایای ربات آنچنان کاربردی و شیرین هستند که نمی‌توان از آن‌ها صرف نظر کرد. در آن روی سکه برخی از معایب فوق، نگران‌کننده هستند! این معایب اجازه نمی‌دهند آنچنان که باید و شاید با اطمینان خاطر از ربات استفاده کنید. اما آیا به راستی راهی وجود دارد؟ هم راهی وجود دارد و هم می‌توانید خودتان راهی بسازید! اما چگونه؟

طراحی ربات ارز دیجیتال اختصاصی!

سفارش ساخت ربات ارز دیجیتال راهکاری عالی برای رهایی از معایب و چالش‌های فوق است. شما می‌توانید ربات مدنظر خود را به صورت اختصاصی در چارت گجت سفارش داده و از آن استفاده کنید. اصلی‌ترین مزیت طراحی ربات ارز دیجیتال اختصاصی، مطابقت کامل آن با معیارها و نیازمندی‌های شماست. به عبارتی دیگر این شما هستید که تعیین می‌کنید ربات چگونه باشد و چه قابلیتی داشته باشد. با این راهکار شما به جای محدود شدن به قالب‌های بسته و از پیش تعیین‌شده، می‌توانید ربات ویژه خود را داشته باشید. تیم چارت گجت با تجربه‌ای که در این زمینه دارد، پس از شناسایی معیارها و نیازمندی‌های شما به طراحی ربات ارز دیجیتال می‌پردازد. به همین خاطر در نهایت رباتی که دریافت می‌کنید، معایب را تا حد امکان کاهش داده است.

چارت گجت چگونه معایب فوق را برطرف می‌کند؟

  • ربات طراحی‌شده توسط چارت گجت فاقد منافذ و حفره‌های امنیتی است. با کدنویسی صحیح و اجرای قوی خیال شما به طور کامل از بابت تهدیدات امنیتی راحت می‌شود.
  • چارت گجت با افزایش قابلیت‌های تنظیمی و امکان برنامه‌ریزی با انعطاف و متغیرهای بیشتر شانس مواجهه ربات با موقعیت‌های پیش‌بینی‌نشده را کاهش می‎دهد. از این طریق مشکلات احتمالی ناشی از نبود انعطاف‌پذیری در تصمیمات و عملکرد ربات ارز دیجیتال، به حداقل می‌رسد.
  • تجربه بالا در کدنویسی و دقت کامل در اجرای راهکارهای حوزه برنامه‌نویسی باعث شده که نگرانی بابت ربات‌های چارت گجت با وقفه، لَگ و ارور به کمترین حد ممکن برسد. پشتیبانی مداوم و ارائه مشاوره‌های دقیق تیم چارت گجت شانس وقوع این دست اتفاقات را به صفر نزدیک می‌کند.
  • طراحی ربات ارز دیجیتال اختصاصی شما به نحوی انجام می‌شود که بیشترین حد از تنظیم‌پذیری و امکان تعیین قواعد را در اختیارتان قرار دهد. با این وجود نیاز به پایش، کنترل و نظارت از سوی شما تا حد امکان کاهش می‌یابد.