بهترین زبان برنامه نویسی برای ربات معامله گر

«بهترین زبان برنامه نویسی برای ربات معامله گر چیست؟» این تکراری‌ترین پرسش تریدر‌هایی است که قصد دارند از ربات‌های فارکس برای انجام معاملات استفاده کنند. پاسخ دادن به این سوال، به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی‌توان به طور صریح به آن در یک جمله جواب داد.

اولویت‌های یک تریدر است که بهترین زبان برنامه نویسی برای ربات معامله گر را تعیین می‌کند. به عنوان مثال شما باید بین سرعت و عملکرد ربات، یک مورد را انتخاب کنید تا بتوانید بهترین زبان برنامه نویسی برای ساخت ربات تریدر را پیدا کنید.

کسب اطلاعات در مورد عواملی که روی انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی برای ربات معامله گر تاثیر می‌گذارند و همچنین اطلاع یافتن از عملکرد دقیقِ ربات‌ها ممکن است خسته کننده باشد. اما اگر قصد دارید تا برای خرید بهترین ربات فارکس اقدام کنید، باید از روالِ فعالیت آنها مطلع باشید تا بتوانید استراتژی تجاری خود را طراحی کنید. سپس با به دست آوردن درک صحیحی از شرایط بازار، می‌توانید به کسب سود بپردازید.

پیش از انتخاب یک زبان برنامه نویسی برای ساخت ربات معامله گر باید استراتژی معاملاتی خود را مشخص کنید. سپس اولویت‌های معاملاتی‌تان را شناسایی کنید. در نهایت باید تصمیم بگیرید که قصد دارید شخصا کد نویسی ربات را انجام دهید یا ساخت آن را به دست فرد دیگری می‌سپارید.

در این مطلب به بررسی بهترین زبان برنامه نویسی برای ربات معامله گر و زبان‌های برنامه نویسی مرتبط می‌پردازیم تا به شما در گرفتن تصمیم منطقی و دقیق کمک کنیم.

بررسی تفاوت تریدرها

سه نوع از تریدرها از ربات معامله گر استفاده می‌کنند:

  • تریدرهای کَمی یا Quantitative Traders
  • تریدرهای اجرایی یا Execution Traders
  • تریدرهای بسامد بالا یا high-frequency traders (HFT)

اغلب ِاین تریدرها زبان‌های مختلفی را برای ساخت ربات معامله گر ترجیح می‌دهند. زیرا به ربات‌هایی نیاز دارند که اولویت‌های معاملاتی آنها را برآورده کنند. این اولویت‌ها گاهی معطوف به انجام معاملات سریع، گاهی به کاهش خطاها و گاهی هم به توانایی مدیریت کردن داده‌های بزرگ خلاصه می‌شود.  بسیاری از این افراد با علم به تفاوت متاتریدر و تریدینگ ویو، یکی از این دو پلتفرم را برای بررسی بازار و یافتنِ زمان مناسب برای انجام معامله انتخاب می‌کنند.

تریدر‌های کَمی یا Quantitative Traders

تریدرهای کَمی، از استراتژی‌های معاملاتی استفاده می‌کنند که به شکل خودکار بین کامپیوترهای مختلف در گردش است. این برنامه‌ها تحت شرایط خاصی اجرا می‌شوند. یعنی در ابتدا شرایط بازار را بررسی کرده و بازارهای کریپتو را آنالیز می‌کنند. سپس یک سیگنال به ربات مورد نظر ارسال می‌کنند. ربات ملزم است تا پس از دریافت آن سیگنال، دستورات کدگذاری شده را اجرا کند.

تریدرهای اجرایی یا Execution Traders

این گروه از تریدر‌ها، پورتفولیوها را rebalance می‌کنند و شبیه مدیران سنتی پرتفولیوها هستند. پورتفولیوها با انجام مراحل زیر rebalance می‌شوند:

  1. برون سپاری معاملات به الگوریتم‌های اجرایی که توسط بانک‌ها ارائه شده‌اند.
  2. توسعه‌ی الگوریتم‌های آن‌ها
  3. ترید دستی (که هنوز در بازار‌های خاصی انجام می‌شود).

این نوع از تریدرها باید کد نویسی بلد باشند تا برای تغییر و اصلاح الگوریتم‌ها جهتِ انجام معاملاتِ بهتر اقدام کنند.

مطلب مرتبط: بهترین بروکر برای کپی ترید

بررسی تریدرهایی که از ربات معامله گر استفاده می کنند. بهترین زبان برنامه نویسی برای ربات معامله گر

بررسی تریدرهایی که از ربات معامله گر استفاده می کنند.

تریدرهای دارای بسامد بالا HFT

این نوع از تریدر‌ها شبیه تریدرهای کَمی عمل می‌کنند. به طور کلی، این دو گروه از تریدرها با داده‌های بزرگ کار می‌کنند. تنها تفاوت میان آن‌ها این است که تریدر‌های دارای بسامد بالا، طی فواصل زمانی کوتاه‌تری کار می‌کنند و به دوره‌های تاخیر کمتری نیاز دارند. معاملات این گروه وابسته به زمان است؛ یعنی هر صدم ثانیه برای آنها بسیار ارزشمند می‌باشد.

چگونه بهترین زبان برنامه نویسی برای ربات معامله گر را بیابیم؟

این استراتژی معاملاتی شماست که تعیین می‌کند بهترین زبان برنامه نویسی برای ربات معامله گر چیست. زیرا زبان برنامه نویسی می‌تواند به ارتقای بهینگی استراتژی‌تان کمک کند. پیش از تصمیم گیری، باید ببینید که به کدامیک از این سه مورد بیشتر از بقیه اهمیت می‌دهید:

  • اجرای سریع
  • تاخیر با کارایی بالا
  • مدیریت داده‌های بزرگ

زبان‌های معروف برنامه نویسی ربات معامله گر

تعداد زبان‌های برنامه نویسی برای ربات‌های معامله گر در حال افزایش است. هرکدام از این زبان‌ها نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارند. بین تمامی زبان‌ها، 3 مورد بیشتر از سایرین محبوبیت دارند. محبوب بودن ِاین زبان‌ها به شما این امکان را می‌دهد تا موقع خطایابی بتوانید منابع مختلفی را بیابید تا در رفع مشکل کمک‌تان ‌کنند. همچنین این زبان‌ها فروم‌ها و کتابخانه‌های مختلفی دارند که برای کدنویسی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سه زبان شامل موارد زیر هستند:

  • MQL – MetaQuotes
  • Python
  • Pine Script

زبان برنامه نویسی پایتون بهترین زبان برنامه نویسی برای ربات معامله گر

زبان برنامه نویسی پایتون

آشنایی با زبان برنامه نویسی پایتون برای ساخت ربات معامله گر

پایتون یک زبان برنامه نویسی سطح بالا (high-level language) است و از آن برای معاملات خودکار استفاده می‌شود. تریدرهای HFT ترجیح می‌دهند که از این زبان برای ساخت ربات معامله گر استفاده کنند. کتابخانه‌ها و ابزار‌های این زبان برنامه نویسی اُپن سورس هستند و برای ارزیابی سریع مدل‌های ریاضی کاربرد دارد. پایتون، گزینه‌ی بسیار خوبی برای تست است. یعنی با کمک آن می‌توان داده‌های قدیمیِ بازار را مورد بررسی قرار داد و عملکرد آنها را با داده‌های واقعی بازار مقایسه کرد. از نتیجه‌ی این تست، برای به دست آوردن شاخص جهت پیش بینی عملکرد آینده‌ی بازار استفاده می‌شود. این زبان برنامه نویسی قادر است چندین برابر سریع‌تر از سایر زبان‌های مشابه، مدل‌های مختلفی را با استفاده از حجم زیادی داده‌ها اجرا کند. پایتون توسط بانک‌های سرمایه گذاری، تریدرهای HFT، تریدر‌های کَمی و تریدر‌های روزانه جهت ساخت ربات تریدینگ، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زبان برنامه نویسی MQL بهترین زبان برنامه نویسی برای ربات معامله گر

زبان برنامه نویسی MQL

آشنایی با زبان برنامه نویسی MQL برای ساخت ربات معامله گر

زبان برنامه نویسی MQL یا MetaQuotes Language (برای متاتریدر) یک زبان برنامه نویسی یکپارچه و محبوب است و از آن برای توسعه استراتژی‌های تجاری استفاده می‌شود. این زبان به شما اجازه می‌دهد ربات‌های تریدینگ، اندیکاتور‌های تکنیکال، اسکریپت‌ها و توابع کتابخانه‌ای (functions libraries) را جهت استفاده در MT4 و MT5 ایجاد کنید. زبان MQL به طرز شگفت انگیزی عملکرد تریدرها را موقع انجام معاملات در بازار فارکس بهبود می‌دهد.

آشنایی با زبان برنامه نویسی پاین اسکریپت برای ساخت ربات معامله گر

پاین اسکریپت (Pine script) یک زبان برنامه نویسی است که توسط تریدینگ ویو جهت پشتیبانی از استراتژی‌های تجاری و تولید اندیکاتور‌های سفارشی ایجاد شده است. یادگیری این زبان ساده است و برای توسعه‌ی آن، نیازی به نوشتن کد‌های متعدد و پیچیده (در مقایسه با سایر زبان‌های برنامه نویسی برای ربات معامله گر) ندارید. اگر قبلا با زبان پایتون کار کرده باشید، یادگیری و کار با پاین اسکریپت برایتان آسان‌تر خواهد بود. این زبان دارای قابلیت پیاده سازی ربات معامله گر و اندیکاتور روی کل نماد‌ها من جمله ارز دیجیتال و فارکس است. کدهای پاین اسکریپت را می‌توان روی Pine editor که بخشی از پلتفرم آنلاین تریدینگ ویو است، ایجاد نمود.

زبان برنامه نویسی پاین اسکریپت بهترین زبان برنامه نویسی برای ربات معامله گر

زبان برنامه نویسی پاین اسکریپت

ختم کلام

بهترین زبان برنامه نویسی برای ربات معامله گر، باید به شما کمک کند تا بتوانید استراتژی معاملاتی‌تان را به طور کامل پیاده سازی و بهینه کنید. پس در ابتدا، محدودیت‌ها و اولویت‌های معاملاتی‌تان را در نظر بگیرید. سپس برای انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی برای ربات معامله گر اقدام کنید.