تبدیل استراتژی معاملاتی به ربات

هوش مصنوعی امروزه به بیشتر حوزه‌ها ورود پیدا کرده و در حال ارائه خدمات به انسان‌ها است. بازار ارزهای دیجیتال و معاملات فارکس هم یکی از این حوزه‌ها است که هوش مصنوعی تاثیر زیادی در تغییر و تحولات آن داشته است. از جمله کاربردهای هوش مصنوعی و ابزارهای تکنولوژی در این بازار دیجیتال می‌توان به ساخت ربات‌های معامله‌گر اشاره کرد. ربات‌های معامله‌گر یا ربات تریدر هوش مصنوعی به فعالیت هرچه بهتر در این بازار کمک می‌کنند. در این مطلب در مورد فرآیند و چگونگی تبدیل استراتژی معاملاتی به ربات صحبت خواهیم کرد.

طراحی معماری ربات تریدر به چه صورت امکان‌پذیر است؟

روش‌های مختلفی به‌منظور ساخت یک ربات معاملاتی در حوزه ارز دیجیتال وجود دارد. اقتصادی‌، سریع و ساده‌ترین روش استفاده از ربات‌های رمزنگاری شده و منبع‌باز است که امکان دانلود و ایجاد تغییرات در آن‌ها با هدف شخصی‌سازی وجود دارد. از بهترین ربات‌های تریدر با این ویژگی‌ می‌توان به Gekko و Zenbot اشاره کرد. همچنین در صورتی که با زبان برنامه نویسی برای ربات معامله‌ گر آشنایی داشته باشید، می‌توانید شخصا رباتی را طراحی کنید و فرمان‌های مورد نظر و نیاز خود را به آن ارائه کنید تا برای کاهش ریسک معاملات از آن استفاده کنید.

در روش دوم نیاز است که حداقل به یک زبان برنامه نویسی مسلط باشید. با شرکت در دوره‌های آموزش نوشتن ربات تریدر می‌توانید به این توانایی دست پیدا کنید. البته برای طراحی و ساخت ربات‌های تریدر به صورت شخصی باید نکاتی را در نظر داشته باشید که یکی از آن‌ها ریسک‌های ساخت ربات معاملاتی هستند. با در نظر گرفتن این موضوع ربات نهایی با ویژگی‌های مورد نظر شما تطابق داشته و بهره‌گیری از آن ساده و موثرتر می‌شود.

آموزش تبدیل استراتژی معاملاتی به ربات

استراتژی معاملاتی چیست؟

پیش از صحبت در مورد روش‌ها و چگونگی تبدیل استراتژی‌های معاملاتی به ربات، باید با این اصطلاح آشنا باشید. استراتژی معاملاتی به مجموعه‌ای از قوانین گفته می‌شود که توجه به آن‌ها در تصمیمات مالی سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال تاثیر منفی نداشته باشد. یک استراتژی مدون در واقع نقشه‌ای واضح و دقیق از مسیری است که برای دستیابی به اهداف خود در بازار ارزهای دیجیتال باید طی کنید و ابتدا تا انتهای فرآیند سرمایه‌گذاری را مشخص می‌کند.

آشنایی با مباحث مختلف در مورد استراتژی معاملاتی مانند معماری و طراحی استراتژی اصولی، تبدیل استراتژی معاملاتی به ربات و… موجب می‌شود که از دارایی‌های خود محافظت کنید و احتمال ضرر و زیان را به حداقل می‌رساند.

همچنین یک استراتژی معاملاتی اصولی کمک می‌کند تا ریسک‌های به‌موقعی داشته باشید و بازدهی مورد انتظار خود را از حضور در این بازار و معامله در آن کسب کنید. از جمله استراتژی‌ های متداول در فارکس می‌توان به استراتژی پرایس اکشن، استراتژی معامله‌گری روزانه، استراتژی پوزیشن تریدینگ و… اشاره کرد.

آموزش تبدیل استراتژی معاملاتی به ربات

اگر یک استراتژی مشخص معاملاتی داشته و قصد تبدیل آن به ربات تریدر را دارید، با آموزش تبدیل استراتژی به ربات معاملاتی در ادامه همراه باشید تا مراحل و چگونگی انجام این کار را برای شما توضیح دهیم:

انتخاب زبان برنامه‌نویسی، اولین مرحله تبدیل استراتژی معاملاتی به ربات

در قدم اول باید زبان برنامه‌نویسی جهت تنظیم و طراحی ربات را انتخاب کنید. این تصمیم یک انتخاب شخصی است و کافی است زبانی را انتخاب کنید که به جزئیات استفاده از آن، تسلط کامل داشته باشید. اگر در این زمینه مردد هستید، پیشنهاد ما استفاده از پایتون است.

طراحی الگوریتم

در مرحله بعد باید الگوریتم، نقشه یا معماری ربات خود را مشخص کنید. به منظور طراحی این نقشه باید استراتژی معاملاتی خود را به شکل دقیق تعریف کنید و جزئیات آن مانند نقاط ورود و خورج، محدودیت‌ها، سیستم مدیریت سرمایه و… را مشخص کنید.

طراحی معماری، مرحله بعدی در تبدیل استراتژی معاملاتی به ربات

در مرحله بعد باید چارچوب کلی ربات خود را مشخص کنید. برای ساخت ربات ابتدا باید مدلی ریاضی و کاربردی را ایجاد کنید که ربات از آن الهام بگیرد. سپس برنامه‌ریزی‌های لازم برای ربات را انجام دهید. دقت کنید که یک مدل نادرست، خسارت‌های زیادی به شما وارد خواهد کرد. حتی اگر ورود داده‌ها به ربات نیز الگوریتم مناسبی نداشته باشد، خروجی نیز قابل قبول نخواهد بود.

پیدا کردن API، جزو آخرین مراحل تبدیل استراتژی معاملاتی به ربات

در مرحله بعد برای تبدیل استراتژی معاملاتی به ربات باید API مناسب ربات خود را پیدا کنید. API امکان دسترسی ربات به صرافی‌های مختلف را فراهم می‌کند. خوشبختانه اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال API های مناسب را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. پس از این مرحله باید یک حساب صرافی برای ربات خود ایجاد کنید و ساخت آن را نهایی کنید.

مزایا و معایب ساخت ربات تریدر

مزایا و معایب ساخت ربات تریدر

ربات‌های تریدر این امکان را دارند که طبق یک الگوریتم مشخص خرید و فروش ارزهای دیجیتال را انجام داده و این موضوع که در هر بازه زمانی چه ارزی باید فروخته یا خریداری شود را مشخص کنند. استفاده از این ربات‌ها مزایا و معایب مختلفی دارد که عبارتند از:

مزایای ساخت ربات تریدر

  • ربات‌ها 24 ساعته و شبانه‌روزی فعال هستند
  • ربات‌ها دچار اشتباهات انسانی نمی‌شوند
  • در تصمیم‌گیری ربات‌ها احساسات جایی ندارد
  • ربات‌ها طبق الگوریتم کار می‌کند و قابلیت ارتقا دارند
  • ربات‌ها دبه جای شما 24 ساعته، بازار ارزهای دیجیتال را رصد می‌کنند

معایب ساخت ربات تریدر

  • برخی ربات‌ها غیرقابل اعتماد بوده و باعث ضرر و زیان می‌شوند
  • ربات‌ها صرفا نوع خاصی از استراتژی مطابق الگوریتم خود را پوشش می‌دهند
  • ربات‌ها کاملا بی‌عیب و نقص نیستند و گاهی خطاهایی در آن‌ها نیز مشاهده می‌شود

آیا پلتفرم های ربات تریدر جایگزین ربات می‌شوند؟

یکی از سوالات رایج در حوزه تبدیل استراتژی‌های معاملاتی به ربات، استفاده از پلتفرم‌های آماده و فعال  در این زمینه به جای ربات است. در این مورد می‌توان گفت که پلتفرم‌ها مزایایی مانند عدم نیاز به کد نویسی و دانش آن، هزینه مناسب‌تر و… را دارند. اما معایبی مانند امنیت کمتر در مورد آن‌ها و محدودیت‌های مختلف در استفاده باعث می‌شود که ربات‌ها همچنان گزینه‌ای بهتر محسوب شوند.

سخن پایانی

آشنایی با چگونگی تبدیل استراتژی معاملاتی به ربات و ساخت ربات تریدر فارکس و ارز دیجیتال کمک می‌کند که فعالیت‌های مناسب‌تری در این بازار داشته باشید. ربات‌های معامله‌گر بسیاری از خطاهای نیروی انسانی را نداشته و با عملکرد به موقع و اصولی سود حاصل از فعالیت در بازارهای مالی دیجیتال را افزایش می‌دهند. آیا تا به حال تجربه استفاده از این ربات‌ها را داشته‌اید؟ نظر شما در مورد این ابزار جدید معاملاتی چیست؟