مقایسه متاتریدر 4 و 5

مقایسه متاتریدر 4 و 5: متاتریدر 4 بیش از ده سال است که در دسترس بوده و همچنان از محبوبیت زیادی در میان معامله گران برخوردار است. پلتفرم ارائه شده توسط شرکت MetaQuotes Software Corp برای دانلود رایگان است. پلتفرم متاتریدر 5 که توسط همین شرکت توسعه داده شده است نیز چندین سال است که وجود دارد. متاتریدر 5 جانشین رسمی متاتریدر 4 است و همچنین به صورت رایگان در دسترس است. با این حال، هر دو راه حل نرم افزاری در برخی از عملکردها به طور قابل توجهی متفاوت هستند. متاتریدر 5 طوری طراحی شده است که بتواند بازارهای دیگری غیر از فارکس، مانند سهام و کالاها را معامله کند، اساساً به این دلیل که بهتر می ‌تواند به یک بورس تجاری متمرکز متصل شود. فارکس یک بازار کاملاً غیرمتمرکز است، با تعدادی از بازیگران اصلی که نقدینگی را با قیمت‌های کمی متفاوت و به شیوه ‌ای ناهماهنگ به این بازار بزرگ عرضه می‌ کنند. سهام و کالاها، که مورد اخیر عمدتاً به عنوان یک قرارداد آتی معامله می شود (در واقع چندین قرارداد با تاریخ های مختلف انقضا) متاتریدر 5 برای جذب بازارهای غیر فارکس و بازارهای ایالات متحده و رفع نیازهای ذاتی آن بازارها بهتر از متاتریدر 4 توسعه یافته است. در ادامه با سایت چارت گجت در رابطه با مقایسه متاتریدر 4 و 5 می خوانید.

مبتدیان اغلب نمی دانند از کدام پلتفرم معاملاتی استفاده کنند، در حالی که معامله گران با تجربه به این فکر می کنند که آیا ارزش تغییر از متاتریدر 4 به متاتریدر 5 را دارد یا خیر. هر دو پلتفرم در نگاه اول بسیار شبیه به هم هستند، زیرا هر دو بسیار کاربرپسند و به زیبایی طراحی شده اند. علاوه بر این، Metatrader 4 یا 5 را می توان پس از دانلود از وب سایت رسمی ارائه دهنده، به صورت رایگان استفاده کرد. با این حال، در بررسی دقیق تر، تفاوت های اساسی وجود دارد. علاوه بر زبان های برنامه نویسی مختلف (MLQ4 و MLQ5)، پلتفرم ها از نظر تعداد اندیکاتورها یا نوع سفارشات ارائه شده نیز باهم متفاوت هستند. از آنجایی که متاتریدر 5 عملکردهای بسیار بیشتری نسبت به متاتریدر 4 ارائه می دهد، این نرم افزار به ویژه برای حرفه ای ها مناسب است. مبتدیان می توانند از متاتریدر 4 یا 5 استفاده کنند، ترجیحاً ابتدا یک حساب آزمایشی داشته باشند. انواع سفارش در متاتریدر 4 عبارتند از توقف خرید، توقف فروش، خرید محدود و فروش محدود، در حالی که متاتریدر 5 انواع سفارشات فروش حد توقف و خرید توقف حد را نیز ارائه می دهد. سرعت اجرای سفارشات در هر دو پلتفرم بر حسب میلی ثانیه امکان پذیر است. با متاتریدر 5، سفارشات حتی کمی سریعتر از متاتریدر 4 اجرا می شوند. MT5 همچنین با نرم افزار تا حدودی پایدارتر مشخص می شود.

پلتفرم معاملاتی MetaTrader 5 از عملیات با کلاس‌های دارایی مختلف، از جمله فارکس و آتی پشتیبانی می ‌کند.

با متاتریدر 5، معامله گران به عملکرد معاملاتی راحت و قدرتمند مجهز می شوند. سیستم معاملاتی با عمق بازار و پشتیبانی از انواع سفارشات، معامله گران را قادر می سازد تا هر گونه استراتژی معاملاتی را در هر بازار مالی اجرا کنند. این پلتفرم سیستم خالص سازی را برای ابزارهای مبادله معاملاتی و گزینه پوشش ریسک برای معاملات تمام عیار فارکس را فراهم می کند. علاوه بر عملکردهای برجسته معاملاتی، می توانید ابزارهای تحلیل تکنیکال و بنیادی حرفه ای را به معامله گران خود ارائه دهید. اکوسیستم پلتفرم شامل مجموعه ای چشمگیر از ابزارها و خدمات است که از طریق آن معامله گران شما می توانند از روبات های معاملاتی، کپی معاملات معامله گران دیگر، ترید از دستگاه های تلفن همراه و هر مرورگر وب استفاده کنند. همه این ویژگی ها در متاتریدر 5 موجود است. معامله گران می توانند از هر دو پلتفرم هم بر روی رایانه شخصی و هم از طریق برنامه های تلفن همراه برای اندروید و iOS استفاده کنند. یک تفاوت مهم نیز با توجه به واحدهای زمانی قابل تنظیم در نمودار قابل مشاهده است.

در حالی که تنها 9 تایم فریم مختلف را می توان در MT4 تنظیم کرد، 21 تایم فریم در MT5 موجود است. از آنجایی که شرکت MetaQuotes پشتیبانی از MT4 را متوقف کرده است، تنها به طور مداوم در حال توسعه MT5 و افزودن اندیکاتورهای جدید به آن است.

متاتریدر 4 مزایای بی شماری مانند اجرای سریع سفارش، انتخاب وسیعی از ابزارها و شاخص های مالی و همچنین معاملات خودکار را ارائه می دهد. معاملات خودکار با به اصطلاح مشاوران متخصص انجام می شود که با یک الگوریتم از پیش تعریف شده معامله می کنند. با استفاده از زبان برنامه نویسی MQL4 می توان یک ربات شخصی ساخت که به طرق مختلف قابل استفاده باشد. این نرم افزار نه تنها برای استفاده ثابت از طریق رایانه شخصی، بلکه برای استفاده از تلفن همراه نیز توسعه یافته است. این به معامله گران اجازه می دهد تا معاملات خود را از هر جایی اجرا و نظارت کنند. پشتیبانی MT4 در پایان سال 2017 به اتمام رسید که این یک نقطه ضعف بزرگ است. به روز رسانی های جدید فقط برای MT5 ارائه خواهد شد.

MetaTrader 5 مکانیسم های پیشگیرانه را برای کاهش ریسک ها و ابزارهایی برای نظارت خودکار ریسک های فنی، مالی، حاشیه (اعتبار/محدودیت) و عملیاتی ارائه می دهد. این پلتفرم از انواع ابزارهای مدیریت ریسک برای همه طبقات دارایی پشتیبانی می کند تا نیازهای مدل های مختلف کسب و کار را برآورده کند.

با استفاده از رابط های برنامه نویسی کاربردی متاتریدر 5 (API) می توان تمامی قابلیت های پلتفرم را بیشتر گسترش داد. می‌توانید از APIها برای سفارشی ‌سازی مؤلفه‌های متاتریدر 5، تکمیل عملکرد آن‌ها یا ادغام کل پلتفرم با سیستم‌های معاملاتی و پس از معاملات خود استفاده کنید.

Report API گزارش هایی را که توسط سرورهای تجاری MetaTrader 5 تولید می شوند، گسترش می دهد.

Server API می تواند به شما کمک کند توابع بیشتری را به MetaTrader 5 Trade Server و MetaTrader 5 History Server اضافه کنید.

Gateway API برای ادغام MetaTrader 5 با سایر سیستم های معاملاتی و ایجاد فیدهای داده سفارشی استفاده می شود.

Manager API به شما امکان می دهد برنامه های مدیریت و مدیریت سفارشی یا حتی ترمینال مدیر خود را توسعه دهید.

Web API برای ادغام پلت فرم با منابع وب و سایر خدمات شرکت استفاده می شود.

دروازه هایی برای اتصال به Exchange و ECN

MetaTrader 5 راه حل های کاملی را برای ادغام با ارائه دهندگان نقدینگی محبوب در بازار فارکس ارائه می دهد و امکان اتصال مستقیم به مبادلات مالی جهانی را فراهم می کند. کار کردن با تمامی دروازه ها آسان است. آنها کنترل و انعطاف پذیری استثنایی را برای ترید شما تضمین می کنند. دروازه یک راه حل یکپارچه است که کارگزاران را قادر می سازد تا از طریق تعامل با سایر کارگزاران متاتریدر 5، فوراً ریسک خود را در ارتباط با ریسک های عملیاتی مشتریان (STP) پوشش دهند. با استفاده از درگاه ها، کارگزاران می توانند دسترسی معامله گران خود را به مبادلات مالی مختلف از طریق سایر شرکت کنندگان در بورس فراهم کنند.

عملکرد و امنیت

ویژگی‌های عملکرد و سرعت برتر به معامله‌ گران بیشتری اجازه می ‌دهد تا شرایط سخت‌ افزاری پایین‌ تری را ارائه دهند. امروزه متاتریدر 5 یکی از سریع ترین، کارآمدترین و مقرون به صرفه ترین پلتفرم های جهان است. سیستم های احراز هویت پیشرفته داخلی، حفاظت کامل از حساب های تجاری را تضمین می کند. تمام پایگاه های داده سیستم به طور ایمن رمزگذاری شده و با گزینه های پشتیبان و بازیابی ارائه شده است.

شاخص های فنی

اگر به دنبال استفاده از MT4 یا MT5 هستید زیرا یک معامله گر فنی پیشرفته هستید، مهم است که شاخص های قیمت گذاری را در نظر بگیرید. در مورد MT4، پلتفرم شخص ثالث 30 نشانگر فنی داخلی را ارائه می دهد. با این حال، شما همچنین به بیش از 2000 نشانگر سفارشی به صورت رایگان دسترسی خواهید داشت. اگر به دنبال ارتقای تلاش های تحلیلی خود به سطح بسیار بالاتر هستید – MT4 همچنین 700 شاخص فنی پولی را ارائه می دهد. در MT5، شما به 38 اندیکاتور فنی داخلی دسترسی خواهید داشت. MT5 همچنین دارای بازاری است که به شما امکان می دهد یک نشانگر فنی سفارشی خریداری کنید. قیمت توسط توسعه دهنده تعیین می شود و بنابراین متفاوت خواهد بود.

اخبار مالی

از یک طرف، هر دو MT4 و MT5 پلتفرم هایی هستند که عمدتاً برای معامله گران فنی مناسب هستند که به اقدامات و شاخص های قیمت گذاری متکی هستند. با این حال، هر دو پلتفرم ابزارهای تحقیقاتی اساسی را از طریق فیدهای اخبار مالی ارائه می دهند.

این طیف گسترده ای از داستان های مهم را در بر می گیرد، از تغییرات نرخ بهره بانک مرکزی گرفته تا تحولات منطقه ای و سیاسی. هر دو پلتفرم همچنین یک تقویم اقتصادی مفید ارائه می دهند که تاریخ و زمان رویدادهای مالی کلیدی را ارائه می دهد.

یکی از جذاب ترین جنبه های استفاده از یک پلت فرم معاملاتی شخص ثالث مانند MT4 و MT5 این است که می توانید یک ربات خودکار یا EA فارکس را مستقر کنید. به عبارت ساده، این بدان معناست که ربات انتخابی شما 24 ساعت در روز از طرف شما معامله می کند. این فرآیند در هر دو پلتفرم شبیه به هم کار می کند،  زیرا ابتدا باید یک فایل نرم افزار ربات را که در MT4/5 نصب می کنید، تهیه کنید. سپس به شما این امکان داده می شود که پارامترهایی را روی ربات تنظیم کنید؛ مانند حداکثر اندازه سهام و دستورات توقف ضرر.