اندیکاتور فارکس

معامله‌گران در بازار مالی فارکس به منظور پیش‌بینی شرایط بازار و انجام معاملات گوناگون از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند. این تحلیل بر این فرض استوار است که تمامی اطلاعات نماد های معاملاتی در بازار وجود دارد. به همین دلیل با تحلیل قیمت و حجم می‌توان به یک نمودار کلاسیک دست یافت که مطابق با آن سیگنال‌های معاملاتی قابل تشخیص هستند. اما برای داشتن یک تحلیل و پیش‌بینی اصولی، بسیاری از معامله‌گران به استفاده از اندیکاتورهای فارکس روی می‌آورند. اندیکاتور فارکس به عنوان یک ابزار تحلیلی قدرتمند می‌تواند محاسبات ساده و پیچیده بازار معاملات را پوشش دهد.

اندیکاتور فارکس copy

اندیکاتور فارکس

اندیکاتور فارکس چیست؟

اندیکاتور فارکس یک شاخص یا مبنای اندازه‌گیری است که با استفاده از مقایسه داده‌ها و متغیرها رسم می‌شود. اندیکاتور فارکس در انجام محاسبات ساده‌ای همچون تفاوت بسته شدن دو قیمت در دو کندل متوالی تا محاسبات پیچیده‌ای همچون انحراف استاندارد یا رگرسیون خطی قیمت، کارایی دارد. از این رو بسیاری از معامله‌گران آن را یک ابزار کاربردی و پر استفاده در تحلیل تکنیکال می‌دانند.

اندیکاتورهای فارکس بسیار پیشرفته هستند از این رو هر معامه‌گری بنا بر خواست و نیاز خود از یک اندیکاتور یا ترکیب چند اندیکاتور استفاده می‌کند. اصولا استفاده همزمان از چند اندیکاتور فارکس موجب پیچیدگی استراتژی می‌شود. همچنین استفاده از اندیکاتورهای یک مدل تنها با تکرار داده‌ها همراه است. از این رو استفاده از اندیکاتورهای مدل‌های مختلف توصیه می‌شود. در این صورت می‌توان با طیف خاطر صحت سیگنال‌های بررسی شده را مورد ارزیابی قرار داد.

در هر صورت برای استفاده از یک یا چند اندیکاتور فارکس لازم است که پارامترهای مورد استفاده انتخاب شود. در این راستا برخی از اندیکاتورها پارامترهای استانداردی دارند که می‌توان به آنها بسنده کرد. اما برخی دیگر از اندیکاتورها نیازمند انتخاب یک تایم  فریم مشخص هستند. در این صورت باید متناسب با تعداد کندل های لازم برای محاسبه یک اندیکاتور، یکی از انواع فریم‌های ساعتی، روزانه، هفتگی و ماهانه انتخاب شود.

آشنایی با انواع اندیکاتور‌های فارکس

اندیکاتور فارکس تنها به یک یا چند نوع خاص محدود نمی‌شود. تعداد اندیکاتورهای فعال در بازار مالی بسیار زیاد است که در این بخش به برخی از آنها پرداخته می‌شود.

بهترین اندیکاتور تشخیص روند فارکس

به منظور تشخیص روند معاملات می‌توان از اندیکاتورهای مختلفی استفاده کرد که بهترین و کاربردی‌ترین آنها اندیکاتور میانگین متحرک است. این اندیکاتور در تشخیص نوسانات بازار یا تغییرات قیمت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد اما اصولا از آن برای تشخیص روند بازار استفاده می‌شود.

این نوع از اندیکاتور فارکس از دو بخش اندیکاتور میانگین متحرک تشکیل شده است که یکی از آنها به تغییرات قیمت بیشترین واکنش را نشان می‌دهد. خط میانگین متحرک، ملاکی برای تشخیص تغییرات روند است به طوری که قیمت‌های بالای خط روند صعودی و قیمت‌های زیر خط روند نزولی را نشان می‌دهند. در نهایت باید گفت بهتر است از این اندیکاتور برای تحلیل‌های طولانی مدت استفاده شود زیرا در بازه‌های زمانی کوتاه نتایج آن چندان دقیق نیست.

مقاله مرتبط: اندیکاتور چیست

اندیکاتورهای فارکس

اندیکاتورهای فارکس

بهترین اندیکاتور فارکس برای سیگنال‌دهی

بسیاری از معامله‌گران بازار مالی به منظور تشخیص روند و دریافت سیگنال‌های قوی به استفاده از اندیکاتور RSI روی می‌آورند. از محاسن این اندیکاتور روش کار ساده آن است به گونه‌ای که معامله‌‌گران مبتدی نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. این اندیکاتور فارکس  با  بررسی سیگنال‌های خرید و فروش نوسانات قیمت را در بازه صفر تا صد ارائه می‌دهد. بنابراین فعالیت آن به یک نوسان‌ساز شباهت دارد.

در اندیکاتور RSI توجه به اعداد 30، 50 و 70 به داشتن یک تحلیل حرفه‌ای و دقیق کمک می‌کند. به طور مثال اعداد بالای 50، سیگنال‌های اشباع خرید یا روند صعودی بازار را نشان می‌دهد. اما قرارگیری اندیکاتور در بازه 70 تا 80 به معنای اشباع خرید است. اندیکاتور اگر به سمت اعداد پایین تر از 50 پیش رود می‌توان فهمید سیگنال فروش صادر شده است. طبیعی است نشان دادن اعداد پایین‌تر به معنای اشباع شدن فروش است. در مرحله اشباع ارز دیجیتال با بهایی بیشتر یا کمتر از ارزش واقعی خود معامله می‌شود.

پرکاربردترین اندیکاتورهای فارکس

همانگونه که گفته شد تنوع اندیکاتور فارکس بسیار بالا است اما باید به این نکته توجه کرد که عملکرد آنها با یکدیگر تفاوت چندانی ندارند. بنابراین در انتخاب آنها نباید چندان سختگیری کرد. در ادامه به برخی از پرکاربردترین اندیکاتورهای فارکس اشاره می‌شود.

  • اندیکاتور استوکاستیک: از این اندیکاتور فارکس برای تشخیص روند و دریافت سیگنال‌های خرید و فروش استفاده می‌شود. این اندیکاتور مسیر حرکت و تغییرات قیمت را در یک بازه زمانی مشخص نشان می‌دهد. اندیکاتور استوکاستیک با بررسی قیمت باز و بسته شدن، دقیق‌ترین نتایج را ارائه می‌دهد. همچنین در نشان دادن نوسانات قیمتی بسیار خوب عمل می‌کند.
  • اندیکاتور MACD: از اندیکاتور مکدی برای تعیین نوسانات قیمتی در دوره 12 و 26 روزه استفاده می‌شود. این اندیکاتور فارکس از دو خط میانگین متحرک تشکیل شده است. روش تحلیل این اندیکاتور به این شکل است که جایگاه خط میانگین متحرک مورد بررسی قرار می‎‌گیرد. قرارگیری این خط در بالای صفر روند صعودی و در زیر صفر روند نزولی را نشان می‌دهد.

اندیکاتور فارکس

اندیکاتور فارکس

  • اندیکاتور ایچیموکو: این اندیکاتور فارکس در دسته بهترین و قدرتمندترین اندیکاتورها قرار دارد از این رو بسیاری از معامله‌گران تنها به استفاده از آن اکتفا می‌کنند. این اندیکاتور از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است به همین دلیل کار کردن با آن چندان ساده نیست. به منظور تحلیل اندیکاتور ایچیموکو لازم است معامله‌گر به قدر کافی به استراتژی‌های تحلیلی تسلط داشته باشد.
  • اندیکاتور باند بولینگر: این اندیکاتور فارکس برای بررسی روند صعودی و نزولی بازار در دوره‌های چند روزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اندیکاتور از خط میانگین متحرک و انحراف معیار برای تحلیل بازار استفاده می‌کند. مطابق با اندیکاتور باند بولینگر بازار زمانی روند صعودی دارد که خط قیمت بین دو خط میانگین متحرک (خط میانی و خط بالایی) قرار داشته باشد. اما قرار گیری خط قیمت بین خط پایین و میانی به معنای وضعیت نزولی بازار است.

اندیکاتور فارکس برای معامله‌گران حرفه‌ای

اندیکاتور فارکس برای معامله‌گران حرفه‌ای دارای دسته‌بندی‌های مختلفی است که مطابق با نظر معامله‌گران موارد ذکر شده در زیر، در دسته بهترین آنها قرار دارد:

  • هارمونیک
  • استوک هیستوگرام
  • ترید اسیستنت
  • سیگنال اس تی سی
  • کندل تایم
  • نقاط پیوت یا Pivot Points
  • و ….

نکات مهم در خصوص استفاده از اندیکاتور فارکس

در خصوص استفاده از اندیکاتور فارکس لازم است این نکته مد نظر قرار داده شود که اندیکاتور فارکس صرفا یک ابزار کمکی است که به تریدر کمک می‌کند. بنابراین نباید انتظار داشت یک نرم‌افزار ساخت دست بشر در بازارهای مالی معجزه‌گر باشد. پس اعتماد صد در صد به اندیکاتور، عملی غیر منطقی است. همچنین تحلیل درست اندیکاتورها نیازمند پشت سر گذاشتن مراحل آموزشی است. پس تازه‌کاران این عرصه نباید به اطلاعات محدود خود اکتفا کنند.

سخن پایاندیکاتور فارکسانی

استفاده از اندیکاتور فارکس مسیر رسیدن معامله‌گران را به سود هموار می‌کند. همچنین آنها با کمک اطلاعات حاصل از این اندیکاتورها می توانند روند نوسانات بازار را به درستی ارزیابی کنند. بسیاری از تحلیلگران اطلاعات بنیادی یا تکنیکی خود را زمانی وارد بازار معاملاتی می‌کنند که از اندیکاتور فارکس تاییدیه گرفته باشند. اما لازم است به این نکته اشاره شود که تنها اندیکاتورهای حرفه‌ای می‌توانند به معامله‌گران حرفه‌ای کمک کنند. در همین راستا لازم است هر معامله‌گری مطابق با خواست و نیاز خود اقدام به ساخت و طراحی اندیکاتور فارکس کند.

در واقع با سفارش اندیکاتور فارکس اختصاصی هر معامله‌گری می‌تواند استراتژی‌های شخصی خود را کد نویسی کند. در این صورت تحلیل تکنیکال مطابق با دانش فردی معامله‌گر صورت می‌گیرد. لازم است به این نکته اشاره شود که مراحل کدنویسی اندیکاتور فارکس، زمانی قابل استناد و اعتماد است که توسط متخصصان این حوزه صورت گرفته باشد. از این رو استفاده از خدمات شرکت چارت گجت توصیه می‌شود. این شرکت با سابقه طولانی در حوزه کدنویسی، طراحی و فروش انواع ربات فارکس، اندیکاتور فارکس، ربات متاتریدر و … به نامی شناخته شده در این عرصه تبدیل شده است.