طراحی استراتژی معاملاتی

بازارهای مالی پر از آدم‌هایی است که روزانه در آن فعالیت دارند و میلیاردها تومان سرمایه را در آن جابه‌جا می‌کنند. در حالی که برخی افراد بازار سودهای کلان به جیب می‌زنند، گروه دیگر ممکن است روی دور ضرر باشند. تفاوت این دو دسته در این است که گروه اول با طراحی استراتژی معاملاتی در مارکت پیش می‌روند؛ اما گروه دیگر معمولاً بی‌برنامه عمل می‌کنند. برخی افراد علت موفقیت گروه اول را شانس می‌دانند؛ اما این تصور کاملاً اشتباه است؛ زیرا همیشه نمی‌توان کارهای خود را بر اساس شانس جلو برد، مخصوصاً در بازاری مانند بورس که نیازمند تخصص است. اگر می‌خواهید در مورد طراحی استراتژی معاملاتی چیزهای بیشتری بدانید، لطفاً تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

طراحی استراتژی معاملاتی

طراحی استراتژی معاملاتی چه معنایی دارد؟

چنانچه معامله‌گران بتوانند در بازارهای مالی درست عمل کنند، از نوسانات جزئی بازار نیز می‌توانند سود به دست آورند. این موضوع برای افراد تازه‌کار یا کسی که بدون تکنیک پیشروی می‌کند، می‌تواند پرریسک باشد. در صورتی که مدیریت سرمایه و معامله در بازار بورس با استراتژی انجام گیرد، پول درآوردن از آن اصلاً کار سختی نیست.

به فعالیت‌هایی که کاملاً فکر شده و بر اساس آنالیز بازار شکل‌گرفته‌اند و آینده شما را در بازار مشخص می‌کنند، استراتژی معاملاتی در بورس می‌گویند. هنگامی که راهکارهای شما به شیوه صحیحی تدوین شده باشند ریسک و مدیریت سرمایه، کار راحتی به نظر می‌رسد؛ بنابراین شوک‌های وارد شده به بازار شما را در معرض خطر قرار نمی‌دهد.

طراحی استراتژی معاملاتی به چند دسته تقسیم می‌شود؟

تنوع استراتژی‌های معاملاتی بسیار بالاست و تحت‌تأثیر عوامل گوناگونی همچون هدف سرمایه‌گذار، سبک معامله‌ها و وضعیت بازار قرار می‌گیرد. سرمایه‌گذاران بورس بر اساس تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال، سهام خود را در بازار معامله می‌نمایند. تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی برتری نسبت به هم ندارند، زیرا معامله‌گران با توجه ‌به هر یک از تحلیل‌ها و همچنین تکنیک‌های متنوع ممکن است سود کنند. سرمایه گذرانی که با تحلیل تکنیکال معامله می‌کنند، طراحی استراتژی معاملاتی در بورس را به چهار دسته تقسیم می‌نمایند:

  • معاملات اسکالپینگ
  • معاملات روزانه
  • معاملات موقعیت
  • معاملات نوسان‌گیری

نحوه طراحی استراتژی معاملاتی در فارکس و ارز دیجیتال

نوسانات بازار زیاد است و داده‌های طبقه‌بندی‌شده نیز به ‌خوبی در دسترس نیستند. سرمایه‌دارها باید ضمن آشنایی با اصول پایه طراحی و مواردی مانند روانشناسی بازار فارکس، کندل‌ها، و تحلیل‌های بنیادی استراتژی‌های مفیدی بسازند.

گردآوری داده‌های مربوط به گزینه سرمایه‌گذاری

شما باید اطلاعات مربوط به کمپانی‌هایی که می‌خواهید سهام آن‌ها را خریداری کنید، جمع‌آوری نمایید. در این راه از هیچ اطلاعاتی ساده نگذرید و همه جزئیات را به‌دقت بررسی نمایید. منابع اطلاعاتی شما می‌تواند اخبار تلویزیون، سایت‌های مربوط به بورس، گزارش‌های سازمان بورس و…. باشد. کسب اطلاعات صحیح هنگام تدوین استراتژی‌ها اهمیت زیادی دارد.

آنالیز دقیق دیتا

بعد از گردآوری اطلاعات، در مرحله بعد باید آن‌ها را تحلیل نمایید. تحلیل اطلاعات به شیوه صحیح، نقش پررنگی در تعیین استراتژی‌ها دارد. مهارت افراد حرفه‌ای در اینجا مشخص می‌شود که از میان حجم عظیم اطلاعات، نکات مهم را بیرون می‌کشند.

داده‌های خروجی و تصمیم‌گیری درباره آن‌ها

بعد از پردازش اطلاعات به طور دقیق و جداسازی نکات کلیدی، باید تصمیم بگیرید. این تصمیمات همان استراتژی‌ های متداول فارکس هستند که شما در بازار سهام از آن‌ها استفاده می‌کنید.

نکات کلیدی طراحی استراتژی معاملاتی

نکات کلیدی طراحی استراتژی معاملاتی

در این بخش به نکاتی که در حین تدوین استراتژی‌ها باید به آن‌ها توجه کنید، می‌پردازیم.

پایبندی به استراتژی موردنظر

در بازار مالی هر کسی ممکن است ضرر کند؛ ولی چیزی که اهمیت دارد، میزان ضرری است که متحمل می‌شوید. به طور مثال ممکن است یک سرمایه‌گذار در مقاطع مختلف کمی ضرر کند؛ اما بعد آن سود چشمگیری نصیبش شود. لازمه این موضوع پایبندی به طراحی استراتژی معاملاتی فارکس و پیاده‌کردن آن در بازار است. چنانچه نسبت به روانشناسی بورس درک صحیحی داشته باشید، متوجه می‌شوید که نادیده‌گرفتن تحرکات هیجانی، می‌تواند مسیر شما را در مواقع بحرانی صاف کند.

تدوین استراتژی‌های ساده

لازم نیست استراتژی‌های خود را به شیوه‌ای پیچیده تعیین کنید تا در مواقع بحرانی مجبور شوید زمان زیادی را برای درک آن‌ها بگذارید. در چنین مواردی، احتمال خطاکردن نیز بالا می‌رود. سادگی استراتژی‌ها احتمال موفقیت را افزایش می‌دهد.

چطور در طراحی استراتژی معاملاتی موفق عمل نماییم؟

اکنون، مراحل طراحی یک استراتژی موفق را با هم مرور می‌کنیم:

۱. ساخت اصول ذهنی حرفه‌ای

یکی از تفاوت‌های اساسی که بین افراد موفق و ناموفق دیده می‌شود، ذهنیتی است که نسبت به شرایط مختلف دارند. حرفه‌ای‌ها اطمینان دارند که طراحی‌های آنان بر اساس عقل و منطق انجام‌گرفته است و احتمال موفقیت آن‌ها بالاست؛ بنابراین هنگام شوک‌های ناگهانی بازار، احساساتی تصمیم نمی‌گیرند.

۲. انتخاب استایل معاملاتی خاص در زمان‌های مختلف

زمان‌شناسی یکی از مهم‌ترین معیارهای موفقیت در بازار به شمار می‌رود. هر بازه زمانی استراتژی خاص خود را می‌طلبد و این موضوع به آنالیزهای شخصی سرمایه‌گذاران از بازار وابسته است. برخی معامله‌گران بر اساس نوسان‌های کوتاه‌مدت معامله می‌کنند و هدف برخی از آن‌ها استفاده از نوسان‌های بلندمدت است.

۳. توانایی پیداکردن شاخص‌های مناسب

برخی از شاخص‌های بازار به صورت ناگهانی افت پیدا می‌کنند و ضررهای قابل‌توجهی به معامله‌گران می‌زنند. چنین شرایطی بالعکس نیز رخ می‌دهد، یعنی برخی شاخص‌ها ناگهان رشد عجیبی می‌کنند. سهام‌داران ماهر با توجه ‌به تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال  شاخص‌های سودده و ضررده را به خوبی می‌شناسند.

بررسی و کنترل نقاط ورود و خروج

۴. بررسی و کنترل نقاط ورود و خروج

یکی از مهم‌ترین مواردی که در پلتفرم طراحی استراتژی معاملاتی باید به آن توجه شود، نقاط ورود و خروج است. ورود به موقع بازار، سبب سودآوری شما می‌گردد. همچنین اگر بدانید کی از بازار خارج شوید نیز جلوی ضرر را خواهید گرفت.

۵. پیش‌بینی میزان سود و ضرر

هنگامی که معامله‌گر نسبت به سود و ضرر فهم درستی داشته باشد، در یک‌چشم برهم‌زدن وضعیت خود را در بازار تحلیل می‌کند. به طور مثال، اگر میزان ضرر نسبت به مقدار پیش‌بینی‌شده بیشتر باشد، شرایط سرمایه‌گذار خطرناک خواهد بود و به‌سرعت باید از آن خارج شود. زمانی که مقدار ضرر کم‌تر از میزان پیش‌بینی‌شده باشد، می‌توان همچنان بر اساس استراتژی‌های بلندمدت پیش رفت.

۶. آزمایش استراتژی و آنالیز فیدبک‌های آن

هر فردی ممکن است در طراحی استراتژی‌های خود اشتباه نماید؛ بنابراین لازم است آن‌ها را امتحان کند. سرمایه‌گذار در ابتدا باید این کار را با سهم کم انجام دهد و ریسک نکند. پس بک تست گیری استراتژی معاملاتی می‌توانید از مفید یا مضر بودن آن اطلاع حاصل کنید.

کلام آخر طراحی استراتژی معاملاتی

ورود به بازار فارکس و بورس بدون برخورداری از دانش کافی خودکشی محسوب می‌شود و کل سرمایه شما را به باد می‌دهد. به همین خاطر پیش از ورود، باید به خوبی با مفاهیم، سیاست‌های بورس و تکنیک‌های معاملاتی آشنا باشید. در این مقاله صفر تا 100 استراتژی معاملاتی را بررسی نمودیم؛ بنابراین اگر در مورد مقاله سؤالی دارید، می‌توانید آن را با ما در میان بگذارید.